Byggahus.se

Gammal avvikelse blir ny? Hur bedöms detta?

1. J
    Medlem · O · 113 inlägg

JanW

Medlem
    Hej alla,

Jag vill med denna tråd fråga andra om ni vet hur bygglovsarkitekter ser på avvikelser vid tillbyggnad - om en bygglovsansökan inte utökar avvikelsen, räknas då tillbygget som planavvikande? Låt mig ta det från början:

Vi skall bygga ut kåken men har i färskt minne bataljen med vår surböp till granne vid förra tillbyggnationen, då han överklagade i varje möjlig instans. Då började vi bygga från det datum vi fick OK från Byggnadsnämnden, men det var inte kul att ha rättsärendet hängande över bygget, och Byggnadsnämnden vägrar ju ta upp nästa bygglov innan det första vunnit laga kraft. Hursomhelst.

Det nya bygget är att förlänga vindsvåningen av huset ut över en på vindsvåningen befintlig balkong. Huset är dock byggt långt före den detaljplan som stipulerar att området endast får bebyggas med enplanshus med inredd vind, och huset har 90cm i takfotshöjd på vindsvåningen. Enligt moderna regler är huset därför att räkna som tvåvånings.

Om stadens bygglovsarkitekt väljer att räkna detta som en avvikelse (jo, hon kommer nog att tillstyrka bygglov) som måste remitteras enligt PBL till grannarna, då står vi där igen med en tvåårsvända i rättskvarnen. MEN - jag vet att det finns bygglovsarkitekter som endast begär grannyttrande på ärenden som åstadkommer eller utökar planavvikelse. I vårt fall innebär ju inte en tillbyggnad på vindsvåningen att kåken på något vis blir högre. Hur har bygglovsarkitekterna bedömt detta i andra kommuner, har ni några erfarenheter?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 708 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Gammal avvikelse blir ny? Hur bedöms detta?

Är det inte så att grannen kan överklaga i ett par år oavsett om det är en planavvikelse eller ej?

Någon sa att om det går så skall man ha grannens formella godkännande även på "triviala" bygglov, efterssom grannens överklagande tid då minskar. Om man får bygglov enl. detaljplan och sedan bygger utan att grannen varit med och godkänt så kan han komma in med överklagande ganska lång tid efter att lovet är beviljat. Att det sedan i och för sig inte går igenom när man bygger enl. detaljplan är ju en annan sak, men det kan vara trist ändå.

Fast jag antar att med er tidigare erfarenhet så är det här inga nyheter för er.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 708 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Gammal avvikelse blir ny? Hur bedöms detta?

Om det kan var vägledning, så vet jag ett fall där en släkting har en liten hyresfastighet 3 våningar. Den brann ned och när den skulle byggas upp igen exteriört identiskt, så visade det sig att planen föreskrev 2 våningshus i området. Detta trots att hela området flera kvarter var bebyggt med nästan identiska 3 våningshus från 30-40 talet.

Det räknades som en planavvilkelse att återuppbygga efter branden. Och kostade 28000 extra i bygglovskostnad (har jag för mig).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.