Byggahus.se
Har köpt en äldre Alltandörr utan lås finns ett hål med ettkugghjul invändigt hur hittar jag ett lås o hantag till den.

A Astrid Karlsson skrev:
Har köpt en äldre Alltandörr utan lås finns ett hål med ettkugghjul invändigt hur hittar jag ett lås o hantag till den.
bild underlättar

Spanjoletter som inte är låsbara kompletteras normalt med låsbara handtag.
Din beskrivning med kugghjul gör att jag vill se en bild.

Hål borrat i ett träelement nära en metallkarm med synliga skruvskallar, antyder en dörr- eller fönsterinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj av fönsterkarm med borrhål och fästelement, reflekterande glas synligt.
Skapa konto
Urtaget trä för infälld installation med synlig grönskande trädgård genom två hål.
Skapa konto
Detalj av fönsterkarm med borrhål och fästelement, reflekterande glas synligt.
Skapa konto
Hål borrat i ett träelement nära en metallkarm med synliga skruvskallar, antyder en dörr- eller fönsterinstallation.
Skapa konto
1 123abc skrev:
Spanjoletter som inte är låsbara kompletteras normalt med låsbara handtag.
Din beskrivning med kugghjul gör att jag vill se en bild.
Skapa konto

A Astrid Karlsson skrev:

Det är en låsbar spanjolett.
Tryckesroddaren ser verkligen udda ut men förhoppningsvis fungerar det med en 8mm fyrkantspinne/sprint, i värsta fall får hela spanjoletten eller spanjolettens låshus bytas ut.
Önskar du låsbart med nyckel från båda sidor eller vill du ha vred eller nyckel endast på insidan?
Nyckel på insidan är att föredra om obehöriga inte ska kunna öppna dörren från insidan.
Låsbar spanjolett med udda formad tryckesroddare synlig i dörrens fyrkantshål.
Skapa konto

Tack så mycket för svar

1 123abc skrev:
Det är en låsbar spanjolett.
Tryckesroddaren ser verkligen udda ut men förhoppningsvis fungerar det med en 8mm fyrkantspinne/sprint, i värsta fall får hela spanjoletten eller spanjolettens låshus bytas ut.
Önskar du låsbart med nyckel från båda sidor eller vill du ha vred eller nyckel endast på insidan?
Nyckel på insidan är att föredra om obehöriga inte ska kunna öppna dörren från insidan.
[bild]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.