Byggahus.se

Gamla verktyg från dödsbo. Hyvlar i trä, stämjärn m.m.

1. M
    Medlem · 1 inlägg

Merlin_N

Medlem
    Är helt ny här och har inte koll på om jag ska starta en ny tråd eller leta upp nån gammal. Men men...

När vi tömde sambons mormors dödsbo så dök det upp tre kartonger med gamla/äldre verktyg för träbearbetning. Bl.a. en drös med hyvlar i trä och stämjärn med olika bredder och profiler. Det visade sig att sambons morfar hade varit en ganska duktig hobbysnickare på sin tid och när han dog hade kartongerna med verktyg hamnat i förrådet.

Men det jag undrar är nu var man bäst säljer dessa grejer? Blocket, Tradera eller till nån entusiast/intresserad här i forumet?

Jag lägger upp lite bilder på en del grejer, på hyvlar och stämjärn. De mindre hyvlarna är lite special och har olika form/profiler som kanske är svårt att se på bilden. De är iaf i väldigt fint skick.
    De fyra större hyvlarna är ca 400-500 mm långa, svårt att se på bilden. När jag fotade hade jag inget att mäta med och glömde lägga ut nån referens vid sidan om.
    Tejpen som sitter på hyvlarna är till för att skydda stålen eller för att man inte ska skära sig. Inte för att hyvlarna håller på att trilla isär.
    Stämjärnen kanske inte ser så pigga ut på bilden, men de behöver bara lite kärlek.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20170706_161810.jpg
    20170706_162458.jpg
    20170706_162150.jpg
    20170706_162930.jpg
    20170706_163328.jpg

Redigerat 8 jul 2017 22:48
    • Laddar…
  2. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 200 inlägg

ricebridge

Husägare
    En fröjd för ögat!

3. B
    Medlem · 1 inlägg

Bo Ågren

Medlem
    Hej!

Fick se det här nu antar att allt är sålt men frågar i alla fall.
    Det jag är intresserad av är stämjärn och skölpar.

Bo Ågren
    Ejdervägen 8
    Kolmården
    bosse.agren.4910@gmail.com

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.