Byggahus.se

Gamla skorstenar och kaminer kan bli livsfarliga

5k läst  34 svar

1. xdigger
    Renoverare · Nivå 10
    Det är trä jag pratar om!! Och jo det kan visst bli så i en villa, tänk dig att en sån feleldare värmer upp sin skorsten utöver dessa gränsvärden genom att släppa ut 5-600 grader i skorsten och träet torkar ut, efter den punkten så krävs det inte mycket för att det ska antända. Det räcker med att elda på ett felaktigt sätt för att nåt sånt ska kunna hända.

2. E
    Medlem · Nivå 11
    Om eldstad och skorsten är riktigt byggda och hela räcker det inte att elda fel för att få eld på trä bredvid skorstenen. Man måste göra det oerhört länge också.

Pyreldning med för låga temperaturer som ställer till med skorstensbrand är nog ett betydligt vanligare problem. Vid skorstensbrand kan man snacka om höga temperaturer...

• Laddar…
  3. ZNK
    Medlem Nivå 5
    Ok lägger mig inte i tändningstemp för låga temperaturer men en annan situation som är farlig är skorstensbränder, då kan en gammal dåligt sotad skorsten brinna ett dygn och nå högre temperaturer. Hoppas det inte funna folk kvar med murstockar med anläggande reglar, för då får man sitta och vakta med vatten 24h.

http://www.skorstensrör.se/wp-content/uploads/2012/12/Skorstensbrand.jpg

Blir sådär en 1000 grader i röret....

4. xdigger
    Renoverare · Nivå 10
    Eftersom många av oss sitter i hus som byggdes efter helt andra regler så ska man nog vara försiktig hur som helst. 350 grader är max i en modern skorsten och 450 i en gammal skorsten, och helst ska man ha betydligt lägre temperaturer och då uppkommer inte problemet.

ZNK: Oj, intressant att få se en skorstensbrand, ja folk som pyreldar finns det gott om. I mitt hus var skorstenen nästan helt igensatt av tjära när jag köpte det, fick ut 3st 20 liters hinkar med torkad tjära efter ett tag.

5. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 15
    En annan variant är ju att nån fog inte är tät så att varm rökgas kan komma ut om det vill sig illa (vanligen har skorstenar drag så detta inte händer ändå). Här hittade t ex en provtryckning en fog i min skorsten som nog aldrig fylldes helt med bruk när den murades 1919. Nu ommurat.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2016-11-07 kl. 14.01.05.png