Hej.
Nybliven på denna sajt då jag köpte mig och flyttade in i ett hus för ett par veckor sedan efter många år i lägenheter.

I detta hus från 1937 som nu drivs av fjärrvärme, finns det i källaren gamla radiatorer (vad jag tror det är).
Det jag undrar är hur man ska gå tillväga för att göra sig av med dem, eller om det ens är möjligt, utifall de ändå är en del av husets fjärrvärmesystem med bara rören. Dock sa tidigare ägare att de inte blir varma, samt att vredet på dem är helt fast och inte går att vrida på.

De som sitter i puben (grön vägg) skulle underlätta väldigt mycket för möbelplacering, om man kunde bli av med dem. Alternativt bara flänsdelarna och dra ihop rören som är på sidan, uppifrån och rakt ner istället.

De på vit vägg är bara referensbild och är inget måste att få väck då de inte sitter i vägen för framtida projekt.

Sajten har för övrigt hjälp mig mycket i mitt letande och funderande över hus i tidigare googlesökningar och forumläsning i mitt letande efter eget hus, så jag tackar och bockar så mycket för det!

• Gamla radiatorer på grön vägg med kopparrör, tre höga pallar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla radiatorrör på grön vägg med tre bruna barstolar framför, i en källare.
    Skapa konto
  • Gamla flänsradiatorer monterade på en vit vägg i en källare, omgivna av rör och några kartonger på golvet.
    Skapa konto
  • Gamla vita radiatorer med ribbad konstruktion monterade på en vit vägg i en källare, med röranslutningar och en ventil.
    Skapa konto
TrainyMcTrainface TrainyMcTrainface skrev:
Alternativt bara flänsdelarna och dra ihop rören som är på sidan, uppifrån och rakt ner istället.
Ja, det är väl en enkel lösning.

flyttade in i ett hus för ett par veckor sedan
Fast hur smart är det på en skala att montera bort radiatorerna mitt i varmaste sommaren. Man kanske skall tänka lite längre. Om huset inte skall säljas eller rivas innan hösten förståss... 🥶

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Fast hur smart är det på en skala att montera bort radiatorerna mitt i varmaste sommaren. Man kanske skall tänka lite längre. Om huset inte skall säljas eller rivas innan hösten förståss... 🥶
Nu sa ju tidigare ägare att de inte blir varma som jag skrev. Så jag får anta att de inte är kopplade till själva systemet och därmed inte avger värme överhuvudtaget även på vintern.

Jag frågar mer om det är så att någon annan kanske haft liknande pjäser i sitt hem, som de haft samma tanke med och hur de gjort. Eller om man först och främst borde kontakta en expert som får komma och titta och kanske göra det åt en så det blir helt rätt.

Nej jag är inte "hus-smart" då jag endast bott i lägenheter sedan jag var 19 och är nu 33. Är ju därför jag frågar här 🤷‍♂️

Vill du har värme i källaren så behövs något som kan avge värme. Hade tidigare ägare då källaren ouppvärmd?
Fjärrvärmen körs inte runt i ditt värmesystem, utan är matning till en värmeväxlare där energin förs över till ditt värmesystem i huset, dvs husets radiatorer.

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Vill du har värme i källaren så behövs något som kan avge värme.
Ja, va tusan, i puben vill man ju ha det varmt och gemytligt när man tar några bärs en ruggig dag 🍺🔥

• Gilla
TrainyMcTrainface och 2 till
  • Laddar…
Att förra ägaren inte lyckas öppna en kran säger väl bara en del om denne 😉
Dom går garanterat att öppna och renovera.

• Gilla
TrainyMcTrainface och 1 till
  • Laddar…
Om du känner dig osäker på hur det fungerar så kanske du har en släkting/bekant/arbetskamrat titta på ditt värmesystem eller låta en VVS-firma kolla på det.
Är alltid enklare att göra det på plats.

• Gilla
TrainyMcTrainface
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vill du har värme i källaren så behövs något som kan avge värme. Hade tidigare ägare då källaren ouppvärmd?
Fjärrvärmen körs inte runt i ditt värmesystem, utan är matning till en värmeväxlare där energin förs över till ditt värmesystem i huset, dvs husets radiatorer.
Enligt förra ägaren håller sig källaren ständigt runt 19 grader året runt. Ouppvärmt ja.

Däremot i puben finns ett sånt här eldrivet varmluftselement de haft till vinterkvällar, de få kvällar de suttit där vintertid för ölande.

• Eldrivet varmluftselement i en pubmiljö med träpanel och inredning i mörkt trä.
    Skapa konto
A AndersS skrev:
Om du känner dig osäker på hur det fungerar så kanske du har en släkting/bekant/arbetskamrat titta på ditt värmesystem eller låta en VVS-firma kolla på det.
Är alltid enklare att göra det på plats.
Okej, nä tyvärr ingen släkting. Min tanke var att låta en VVS-kunnig komma och titta men ville höra mig för här först. 😊

Enligt förra ägaren håller sig källaren ständigt runt 19 grader året runt. Ouppvärmt ja.

Däremot i puben finns ett sånt här eldrivet varmluftselement de haft till vinterkvällar, de få kvällar de suttit där vintertid för ölande.
Hum, 19 grader året runt utan värme i en källare låter märkligt.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Nu sa ju tidigare ägare att de inte blir varma som jag skrev. Så jag får anta att de inte är kopplade till själva systemet och därmed inte avger värme överhuvudtaget även på vintern.
Om de inte behövs för uppvärmning vidhåller jag att ditt förslag är en enkel lösning.
Om de inte är inkopplade och du vet att de inte behövs ser jag inget problem med att ta bort rubbet.
Vad jag däremot ser stora problem med är om du tar bort nödvändig uppvärmning. Så se bara till att ha koll på det innan du gör något som är svårt att återställa.
Jag frågar mer om det är så att någon annan kanske haft liknande pjäser i sitt hem, som de haft samma tanke med och hur de gjort. Eller om man först och främst borde kontakta en expert som får komma och titta och kanske göra det åt en så det blir helt rätt.
Pjäserna i fråga är radiatorer, värmeelement. Det har många (så klart) och de flesta vill ha varmt så det tar inte bort dem utan att ersätta med något annat. Att bara ta bort radiatorerna är mycket dumt om vi inte vet hur källaren värms nu?
Nej jag är inte "hus-smart" då jag endast bott i lägenheter sedan jag var 19 och är nu 33. Är ju därför jag frågar här 🤷‍♂️
Se inte mina försök till att vara lustig eller övertydlig som något negativt. Inget ont menat.😁

Det absolut "hus-smartaste" man kan göra är att fråga när man inte vet. Och det andra är att inte ge sig på det man inte begriper. Jag tycker du uppfyller de kraven till 100%.

Dumheter har vi alla gjort. Men att av misstag förstöra husets uppvärmning kommer högt upp på listan över de värsta. Nog om det. Du är bland vänner!

Jag tänker så här. Om radiatorerna suttit i huset i nästan 90år, skulle jag tänka mig för mycket noga innan jag tog bort dem. Rent principiellt är en mycket bra metod att inte ändra för mycket innan man bott i sitt nya hus ett år. Så man upplevt alla årstider. Och insett varför saker och ting är som de är. Saker som inte har ändrats på lång tid, kanske under 90 år är många gånger riktigt bra lösningar. Att fälla ett 90årigt träd är lätt, att ersätta det är omöjligt. Ju konstigare lösningar man hittar ju smartare kan de faktiskt vara. Men man förstår inte allt direkt. Så ta det lugnt, skulle jag säga.

Puben funkar nog till sitt syfte oavsett om radiatorn är kvar eller inte. Den ger en genuin äkthetskänsla som är svår att köpa. Lägg ett år på planering och tänk-först-riv-sen skulle jag också säga.

• Gilla
Jenpet och 3 till
  • Laddar…
Inte utan värmekälla i Sverige. Var ligger huset?
Något värmer upp källaren. Finns det inga andra radiatorer än de du visade, så är det de som värmer källaren. Uppenbarligen har det räckt. Att ersätta fjärrvärme med elkamin är ingen ekonomiskt bra lösning. Men mysigt för pubkvällar.

Att ha rum utan radiatorer/uppvärmning är inte så smart. De befintliga radiatorerna är inte speciellt effektiva jämfört med moderna radiatorer. Så man kan ju ersätta dem.
Min tanke var att låta en VVS-kunnig komma och titta men ville höra mig för här först. 😊
Bra idé. Ta gärna dit två eller tre olika och jämför vad de säger. Sedan har du nog god koll

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Bönhas Bönhas skrev:
Om de inte behövs för uppvärmning vidhåller jag att ditt förslag är en enkel lösning.
Om de inte är inkopplade och du vet att de inte behövs ser jag inget problem med att ta bort rubbet.
Vad jag däremot ser stora problem med är om du tar bort nödvändig uppvärmning. Så se bara till att ha koll på det innan du gör något som är svårt att återställa.

Pjäserna i fråga är radiatorer, värmeelement. Det har många (så klart) och de flesta vill ha varmt så det tar inte bort dem utan att ersätta med något annat. Att bara ta bort radiatorerna är mycket dumt om vi inte vet hur källaren värms nu?

Se inte mina försök till att vara lustig eller övertydlig som något negativt. Inget ont menat.😁

Det absolut "hus-smartaste" man kan göra är att fråga när man inte vet. Och det andra är att inte ge sig på det man inte begriper. Jag tycker du uppfyller de kraven till 100%.

Dumheter har vi alla gjort. Men att av misstag förstöra husets uppvärmning kommer högt upp på listan över de värsta. Nog om det. Du är bland vänner!

Jag tänker så här. Om radiatorerna suttit i huset i nästan 90år, skulle jag tänka mig för mycket noga innan jag tog bort dem. Rent principiellt är en mycket bra metod att inte ändra för mycket innan man bott i sitt nya hus ett år. Så man upplevt alla årstider. Och insett varför saker och ting är som de är. Saker som inte har ändrats på lång tid, kanske under 90 år är många gånger riktigt bra lösningar. Att fälla ett 90årigt träd är lätt, att ersätta det är omöjligt. Ju konstigare lösningar man hittar ju smartare kan de faktiskt vara. Men man förstår inte allt direkt. Så ta det lugnt, skulle jag säga.

Puben funkar nog till sitt syfte oavsett om radiatorn är kvar eller inte. Den ger en genuin äkthetskänsla som är svår att köpa. Lägg ett år på planering och tänk-först-riv-sen skulle jag också säga.
Bönhas Bönhas skrev:
Inte utan värmekälla i Sverige. Var ligger huset?
Något värmer upp källaren. Finns det inga andra radiatorer än de du visade, så är det de som värmer källaren. Uppenbarligen har det räckt. Att ersätta fjärrvärme med elkamin är ingen ekonomiskt bra lösning. Men mysigt för pubkvällar.

Att ha rum utan radiatorer/uppvärmning är inte så smart. De befintliga radiatorerna är inte speciellt effektiva jämfört med moderna radiatorer. Så man kan ju ersätta dem.

Bra idé. Ta gärna dit två eller tre olika och jämför vad de säger. Sedan har du nog god koll
Tack för två superbra svar. ☺️

Nä jag vart också osäker på hur det kan hållas så jämnt året runt. Däremot kom jag på att det finns EN radiator på andra sidan källaren, på bastun i tvättstugan. Nu va den helt avstängd och vrider jag på den så låter det "sssccchhhh" i rören, vilket det inte gör i resten av husets radiatorer om jag vrider...?

Kan den KANSKE ha hjälpt till med tempen här nere, då alla dörrar här nere står öppna och en ut-fläkt i puben drar igenom luften så det cirkulerar lite värme?

• Radiator vid träpanelvägg i källare med ett betonggolv och ett öppet rum i bakgrunden.
    Skapa konto
C
Jag har knappt 19° i källaren så här mitt i sommaren. Den uppgiften skulle jag ta med en stor nypa salt.
Även med passivhusnivå på isoleringen tvivlar jag på att den där lilla radiatorn kan hålla hela källaren varm.

• Gilla
Keld
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.