Hej!
Mina innerdörrar i min bostadsrätt är ganska gamla och det verkar vara svårt att få tag på nycklar till låsen. Fick ej några nycklar vid inflytt så håller på att leta som en galning. Jag har två dörrar som verkar ha olika lås. Vilka nycklar kan jag köpa eller är det kört?

Se bild på respektive lås i bilderna nedanför.

Med vänlig hälsning,
Jasmina

• Gammalt lås på en träinnerdörr, nyckelhål i fokus, synliga skruvhål och repor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett äldre nyckelhål på en innerdörrs låskista med synliga skruvar.
    Skapa konto
Nä det är inte kört..
Demontera låset och gå till en låssmeds-butik med låset. eller lås och dörrförsäljare dyligt
Du måste alltså ta med dig låskistan / låshuset så provar dom sig fram med olika nycklar dom har
Garanterat dom hittar rätt nyckel till slut och kolla gärna på slutblecket om det finns nåt nummer där och skriv ner det

• Gilla
Jasse93
  • Laddar…
Ser ut som det skulle kunna vara ASSA 404, de nycklarna kan du köpa hos närmsta låssmed.
Vad står det på låshusets stolpe?

K Kentaclinta78 skrev:
Nä det är inte kört..
Demontera låset och gå till en låssmeds-butik med låset. eller lås och dörrförsäljare dyligt
Du måste alltså ta med dig låskistan / låshuset så provar dom sig fram med olika nycklar dom har
Garanterat dom hittar rätt nyckel till slut och kolla gärna på slutblecket om det finns nåt nummer där och skriv ner det
Skönt att höra, lugnar mig lite! Jag testade demontera det, tog bort alla skruvar och handtag men ”låscylindern” eller vad det nu heter, sitter fast i själva dörren. Den kändes nästan fastklistrad... hur bär man åt sig då?

K Kentaclinta78 skrev:
Nä det är inte kört..
1 123abc skrev:
Ser ut som det skulle kunna vara ASSA 404, de nycklarna kan du köpa hos närmsta låssmed.
Vad står det på låshusets stolpe?
Ska se med låssmed imorgon. Men passar den nyckeln till båda? För respektive innerdörr har olika stora låshål. Tidigare ägaren har nog lyckats måla över låshusets stolpe, man ser ingenting nu

Jag kan inte utgöra mycket på de bilderna, för mig ser det lika ut men bilderna är tagna ur olika vinklar.
Står det något på stolpen till låshuset (stolpen är den skruvarna sitter i och även kolven).
Det absolut vanligaste äldre låshuset är ASSA 404 det var standard i mellandörrar förr.
Det fanns tidigare några olika varianter av nycklarna men nu för tiden använder man en som går till samtliga 404.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Jasse93 Jasse93 skrev:
testade demontera det, tog bort alla skruvar och handtag men ”låscylindern” eller vad det nu heter, sitter fast i själva dörren. Den kändes nästan fastklistrad.
Den är antagligen det också av gammal färg. Har du tagit bort alla skruvar, nyckelskyltar och "beslag" runt handtaget så ta en "tillräckligt" stor mejsel eller liknade och stick igenom den där handtaget ska sitta. Sen "rycker du till utåt" så kan du säkert få det att släppa.

Välkommen hit för övrigt!

Och bara som information, med "låscylinder" menar man typ såna här:

Tre låscylindrar med nycklar som illustrerar den typ av låscylinder som avses i inlägget.
Skapa konto

Det du vill ta loss är nog låshuset eller låskistan.
En vit låskista med ett genomskinligt låscylinderfönster och en avstickande låsregel.
Skapa konto

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.