Byggahus.se

Gamla färger - två röda ledare?

1. D
    Renoverare · Stockholm · 836 inlägg

Dublin

Renoverare
    Jobbade i sommarstugan i helgen och kom på att det vore bra med ett extra uttag i ett rum, där det finns en infälld dosa alldeles intill. Nu hade jag ingen mätare med mig och skulle bara reka lite. Stugan är från 60-talet så det är gamla färger som gäller. Men jag förvånad över att det i dosan (som är första dosan på övervåningen) kom in vit, brun och två röda. I anslutande dosa på vången under kommer det också två röda. Har inte kunnat följa hela vägen till centralen. Men borde inte röd vara jordledare, och varför två i sådana fall?
    ...ska ta med mig mätare ut nästa gång men tänkte att någon kanske kan ha en idé

2. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 776 inlägg

prototypen

Medlem
    Du tror inte att de två röda är mellantrådar i en trappkoppling?
    Röd kan vara precis vad som helst när det är från 60-talet.

Protte

3. D

Dublin

Renoverare
    Nej, just det kan jag utesluta. Jag förenklade lite i beskrivningen ovan, det finns även två svarta trådar som just är mellantrådar i en trappkoppling. Trots det minimala storleken på rummet (trapphallen uppe) har man velat ha en trappkoppling med två brytare upp och en nedanför trappan.

4. Bästa svaret

tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 13 926 inlägg

tommib

Bergsfogde
    Om det är tre brytare inblandat finns det en korsbrytare. Där borde det då sitta två svarta och två röda, vilket skulle göra dem till mellantrådar.

Som protte skriver så måste du noga undersöka vad trådarna är för något, de kan vara precis vad som helst.

5. D

Dublin

Renoverare
    Men såklart ... i den här dosan passerar ju antagligen båda paren mellantrådar från korsbrytaren, tänkte inte så långt. Ska naturligtvis mäta upp ordentligt innan jag kopplar in något. Men tack för hjälpen!

6. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 975 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Snarare regel än undantag i installationer från 50- och 60-talet att olika röda tåtar har olika funktion i samma dosa.
    Från mitt vardagsrum:
    Visa bilaga 111754

Redigerat 27 sep 2017 19:24
  7. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Felsökte på jourtid för länge sedan i en äldre villa som drogs om i slutet på 60talet i samband med att rött förbjöds. Hela kåken var dragen med röd FK och ingen annan färg. Anledningen var att de kände elektrikern och fick FK gratis eftersom han hade mer på lager än han kunde göra av med innan förbudet. Var inte helt enkelt men gav mig som ung elare en tydlig anledning att aldrig lita på färger....

8. R
    Medlem · 206 inlägg

Ragnar_AT

Medlem
    I mormors lägenhet i Tyskland var röd vad som helst... nolla (med två gråa tändtrådar), tändtråd, jord... fanns även svart jord (vid köksdörren satt det en kronbrytare och jordat uttag med fyra svarta trådar och en grå) och några Schuko-uttag utan jord. Huset byggtes runt 1930 och lägenheten renoverades runt 1960. Husägaren var VVS-installatör och "kunde el" (gammal gubbe). Mormor flyttade för 12 år senare och jag vet inte vad hände med lägenheten.

9. L
    Husägare · Skåne · 3 755 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Redigerat 28 sep 2017 16:52
  10. H
    Medlem · Dalarna · 1 924 inlägg

HSP

Medlem
    Ang. den nedre bilden,
    Den där kopplingen KRÄVER verkligen att man identifierar "trådarna" rätt
    Då den verkar innehålla BÅDE tändtråd och jord i röd färg

Tänker inte hjälpa dej att gissa vad som är vad över "nätet" då det där behöver utredas på plats.
    Det är livsviktigt att det blir rätt. Ett misstag kan bli livsfarligt.

Sedan har inte lampsladden något att göra i de röda torixarna.

Ps. när du kompletterar med fler uttag så får du inte blanda jordade och ojordade i samma rum.

Redigerat 28 sep 2017 20:05
  11. P
    Medlem · 1 576 inlägg

petersv

Medlem
    I ett hus som företaget hyrde hade någon elektriker från hyresvärden missat lite. I huset från tidigt 1900-tal fanns alla möjliga färger. Lysrörsarmaturen i källaren hade fått röd tändtråd kopplad till plåtens jordpunkt.

Vi hittade det av ren tur innan någon gav sig på att försöka byta lysrör med strömbrytaren tillslagen.

12. tommib

tommib

Bergsfogde
    De där bilderna är inte från TS, så det är nog lugnt...

13. H
    Medlem · Dalarna · 1 924 inlägg

HSP

Medlem
    Jag såg det när jag postat inlägget, men tyckte det kan vara en bra varning.
    Bilderna var daterade 2009:oops: & postade från en annan.

14. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 820 inlägg

useless

Lök.
    Samma sak hade någon gjort hemma hos mig. Takfläkten var kopplad från en dubbelbrytare (gammal kronkoppling). Ena tändtråden var röd, så den hade man kopplat till chassiet.

15. tommib

tommib

Bergsfogde
    Absolut! Den varningen kom också från protte i första svaret :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.