Galen BRF eller får man göra så?

2k läst  3 svar

1. M
    Medlem Nivå 10
    Hej!

Bor i en BRF för ett område som byggde hus i betong runt 1985, standarden som användes då var plastmatta på golv samt våtrumstapeter på ytterväggar av betong samt innerväggar av ca 13 mm gips med våtrumstapet på (reglade med 45x45 bakom på cc600). Pga att många fått fuktskador har föreningen upphandlat en renovering som man kan skriva upp sig på men flera saker i den verkar märkliga efter att ha läst forumet här (renoveringen som sådan är frivillig ska påpekas):

Gips på väggarna ska tas bort och de tidigare reglarna på cc600 ska kompleteras med stålreglar för cc300, på detta ska sätta aquapanel vilket jag antar är enligt nya reglerna.

Golvmattan är tänkt att slitas upp och ersättas med ett tätskit men där jag tycker det börjar bli lite märkligt är att de ej har planerat att byta golvbrunnen (rimligtvis från runt 1985) utan påstår att det finns ett system där man svetsar någon slags manschett mot den gamla för ett tätt system enligt nya reglerna, ingen kunde dock svara på vilket system eller vilken tillverkare. Dock visste de att tätskitet var ett flytande som man rollade på. Är det någon som kan säga om man teoretiskt kan få en renovering enligt BKR eller BVK med denna lösning och i så fall vad för tätskit det kan röra sig om? Trodde att kravet var en typgodkänd golvbrunn från 1990 eller senare för att få en godkänd helhet.

Tillägg: En av anledningarna som de motiverade att de inte ville byta golvbrunnen med var att betongbjälklaget endast var 200mm tjockt och den gamla golvbrunnen gick ner 150 mm och det således var en risk att hantverkaren drog rakt igenom när de spettade upp den gamla. Är 200mm något onormalt tunnt eller hur hanterar man normalt sett detta?

Sedan som alltid är man fundersam på priset, det som erbjudits är 67.000 + moms för följande:
    Badrum 2x3x2,4 meter. 5 meter vägguta är gips idag och ska ersättas med aquapanel, i övrigt beong. Två dörrar, inga fönster, existerande snickerier dvs dörrfoder samt tak målas. Plastmatta av "standardkvalitet" på golv alt klinkers (100 kr kvadraten) samt 15x15 kakel på vägg (100 kr kvadraten) samt återanvändning av existerande porslin. Ingen golvvärme, handdukstork, badrumsmöblering eller något annat. Oklart om nya rör ens ingår.

Någon som kan yttra sig om detta är ens i närheten av rimligt för en våtrumsrenovering? (prisbild sthlm)

// Mats

2. M
    Medlem Nivå 1
    Låter mycket dyrt för den standarden. Är det i stockholm?

3. N
    Medlem Nivå 1
    Ring ditt försäkringsbolag, stor risk att de inte godkänner golvbrunnen.

Angående svårigheterna att bila upp golvbrunnen. Min mamma renoverade badrummet för ett år sedan. Hon hade en gammal golvbrunn i gjutjärn som gick väldigt långt ner, bara några få centimetrar från den undre grannens badrumstak. Vad man tydligen gör är att sätta en träplatta som stöd på den undre grannens badrumstak, stötta upp den med reglar för att hålla den på plats. Så även om man råkar gå igenom golvet/taket så blir inte skadan så stor och blir lätt att åtgärda.

4. M
    Medlem Nivå 10
    Jupp, det är stockholm vi pratar om så priset är säkert påverkat av det, dock är jag mest fundersam på om man får en godkänd helhet av det hela. Så är det någon som kan ha en aning vilket system det kan tänkas vara är jag mycket intresserad av att veta vilket.

Är det någon möjliget (vid byggår 85) att det sitter en golvbrunn som kan vara godkänd i ett tätskiktssystem idag? När jag lyfter på gallret nu ser jag en klämring samt vad jag misstänker är vattenlåset som är märkt med PURUS ALFA. Ska man kunna lyfta ur vatteninsatsen och se vad för brunn man har under?

// Mats

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: