Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gaggenau häll och bristfällig support

1. M
    Medlem · 43 inlägg

Marcus123456

Medlem
    Hej,
    Jag har en frågeställning som jag undrar hur ni hade hanterat...

Kort historik:
    Vi har byggt nytt kök och köpt en Gaggenau (VI492103) häll med vred. Svindyrt, men det var just vred som jag var ute efter. Vi köpte den (och alla andra vitvaror, dessa Siemens) från Tyskland och allt det har gått smidigt, om än med långa leveranstider på Siemensvitvarorna.

Nu börjar vi närma oss att installera och hur vreden ska sitta är inte riktigt givet i underlaget som Gaggenau ger ut. Idén är att vreden ska matcha vart displayen på hällen sitter, men det ges inte tillräckligt med mått för att göra det utan att gissa. Det går heller inte att se var displayrutorna är på hällen utan att installera klart allt. Även om det gick så är risken att det blir fel på någon millimeter hit eller dit.

Det enda som ges i manualerna är optimalt avstånd mellan vred som sitter klustrade, men det är inte fullständigt, se bifogade bilden.

Den 26/9 skickade jag mail om förtydligande och 29e fick jag svar att det stod i den länkade dokumentationen... Man har alltså inte läst ordentligt eftersom jag skrev att jag läst det dokumentet, varpå jag skickar motsvarande bild som jag bifogat som ett förtydligande på min fråga. Sedan dess har det varit radiotystnad. I fredags (den 14e, alltså 18 dagar efter att jag öppnade supportärende) ringde jag deras support och fick till slut välja reservdelar och fick svaret att det var lite dåligt med bemanning på fredagen och ingen på supporten var tillgänglig, men att de skulle lägga en notis om att återkomma till mig. (Supporten ringer för övrigt bara, även när det är obemannat)

Nu har det gått snart en vecka till. Vi vill ju installera klart vår kök.

Är det bara jag som tycker det är under all kritik att Gaggenau, ett "premium märke", inte möter upp med bra support? Ja ingen support alls nästan. Känslan är ju att man gått och köpt en Porsche, men att det är Roffes verkstad man har att göra med. Frustrationen börjar bli påtaglig.

Så... Vad hade ni gjort?

2. A
    Medlem · stockholm · 1 205 inlägg

atomlab

Medlem
    Har samma och gick efter den lilla planeringsdokunentet. Tror det är fil nr 2 gaggenaus hemsida från produkten.

Kan maila dig det om du inte hittar .

• Laddar…
  3. M
    Medlem · 43 inlägg

Marcus123456

Medlem
    Stort tack! Det var precis vad jag var ute efter. Ska se om jag hittar det på deras hemsida.

4. A

atomlab

Medlem
    Sedan är gaggenau generellt väldigt duktiga på att åtgärda fel. Att vara behjälplig med olika mått eller externa tekniska lösningar är inte deras starka sida. Gissar att det har att göra med att man inte vill hamna i kläm och någon beställt en köksö för 7.000.000 och som lyfts upp med lyftkran och så passar inte delarna. Då hänvisar man hellre till arkitekten som ritat allt. (alla mått finns i deras dwg)

5. W
    Medlem · Stockholm · 5 inlägg

wuchi

Medlem
    Kikar på samma häll, är ni nöjda med den utöver monteringsanvisningen? Jag klämde lite på vreden i ngn köksbutik och blev förälskad, men de kostar ju helt klart en slant.
    Varifrån köpte ni? Såg att kueche24 var ”prisvärda”

6. M
    Medlem · 43 inlägg

Marcus123456

Medlem
    Haha, ja, "prisvärd"... Jo vi köpte från küche24 och sedan övriga Siemensmaskiner från wermuth.de.
    Jo men vi är nog nöjda överlag. Det var vreden jag ville ha också och dom har levererat. Kan tipsa om uttaget som finns som tillägg. Vi använder den när man ska mixa något som redan står på hällen. Även använt den när vi ställt våffeljärnet under fläkten. Ett alternativ kan vara en fristående häll från Smeg.

Bra:
    Värmer jämnt, inga ringar där det kokar, utan hela ytan kokar.
    Allt får plats när man lagar mat, men det har ju mer med 90 cm att göra.
    Bra rejäla vred.
    Tycker layouten är bra, med den stora i mitten.

Dåligt:
    Upplever sidoplattorna som lite svaga, men när det väl kokar så kokar det ordentligt.
    Väldigt svår att få plan vid monteringen (vilket är kopplat till hur rostfria bänkskivor görs, men konstruktionen är lite sådär med hur man drar ner hällen mot gummilisten)
    Får inte till att låsa hällen, så när man ska torka av hällen så piper den när den försöker förstå vad man vill ställa timern på.

I övrigt bör du ha planerat för att ha vred, men det säger sig väl självt.

Tips är att köpa en fläkt som är aningen bredare (vi köpte 100 cm) för att ordentligt dra upp oset. Det luktar inte bacon i huset när man stekt nu... (Vi köpte en fjäråskupan, dom kunde utan speciellt stor kostnad för den bredd man ville ha på den modell vi undrade över utan speciellt tokig extrakostnad)

Kan säga att det som är minst bra med vårt kök är vår Siemens kyl och frys som är inbyggda och har mjukstängande funktion. Undvik. De har en tendens att stanna vid typ 20 grader öppna när man drar igen den. Det verkar vara vid den vinkeln som mjukstängande ska dra igång. Siemens har varit ute och sagt "det är så, men det kanske blir bättre med tiden". Det har mycket riktigt blivit bättre (eller vi drar igen dörren hårdare), men då stänger den istället inte riktigt. Det blir mycket handpåläggning, vilket var precis motsatsen till vad man trodde man köpte.

7. A

atomlab

Medlem

Vad för uttag är det du syftar på?

8. M
    Medlem · 43 inlägg

Marcus123456

Medlem
    Gaggenau CA414110F är artikelnumret på den... Det är utformat precis som vreden.

Glömde en till bra grej: om man ställer grejer på hällen när den är avstängd så skjuter den inte för att informera om att det står något...

9. N
    Husägare · 2020 · 107 inlägg

Nucky

Husägare
    Kunde ni välja att få produkter skickade till er i varukorgen. För jag kollade på en tvättmaskin och där gick det inte att välja annat än Tyskland/Österrike. Tänker på wermuth.de

10. M
    Medlem · 43 inlägg

Marcus123456

Medlem
    Nej, man får maila och be om offert. Priset blev samma som på hemsidan, men med svenska momsnivån (kollade upp det och det var legit). De är inte de snabbaste att ha att göra med, men allt kom till slut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.