Byggahus.se

Gästtoa med enbart lackad träpanel?

1. T
    Medlem Nivå 3
    Har tänkt att inreda den gästtoa som är under uppbyggnad med enbart trä. Väggarna och rågolvet består av råspont. Utanpå har vi tänkt oss grålackad pärlspont på vägg, vanlig grålackad panel på innertak och målat trägolv. Det kommer vara en vanlig toastol och ett handfat som inredning. Min undran är, behöver jag fuktskydda? Det kommer ju inte vara någon vattenbegjutning av vare sig golv eller väggar vid normal användning. Taket är så lågt så även män måste sitta...
    Kan vara bra att veta innan jag gjort för mycket.

2. P
    Medlem Nivå 2
    En liten synpunkt bara. Vi satte panel på gästtoan och så här i efterhand så hade nog kakel kring handfat varit att föredra. Tvekade länge på denna punkt men gick på panel. Kommer alltid lite stänk på väggen när man tvätttar händerna och märker nu att man skulle vilja ha ett tåligare underlag som är lättare att torka av.

3. T
    Medlem Nivå 3
    Bra tips där, tack! Kanske blir så att hörnet där handfatet kommer att sitta blir kaklat på fuktskyddad gips istället...

4. T
    Medlem Nivå 3
    Inga fler tips, ideer, teorier, invändningar?

5. A
    Medlem · Nivå 9
    En bit slät plywood som man lackar med tvåkomponentfärg kan också bli bra som stänkskydd!
    Om man vill behålla trästilen.

6. M
    Medlem Nivå 9
    Den "lilla" toan hos morsan har vi haft vanliga tapeter i under hela hustes livstid(byggt 73). Har aldrig varit några problem. Ligger iofs riktig golvmatta med uppvik och det känns ju vettigt. Nu vid senaste omtapetseringen förra året spikades det upp lite träpanel och kakel runt handfatet.

Kör på säger jag, sen kanske reglerna säger annorlunda men vi har vuxit upp 3 barn utan att förstöra väggarna...

7. T
    Medlem Nivå 3
    Oki, tack! Får fundera lite, om inte annat hur jag på bästa sätt fixar schaktet som är på G.

8. Faidros
    Medlem Nivå 10
  9. T
    Medlem Nivå 3
    Suck.... Jag har råspont som undergolv och på det lackat och skruvat trägolv. Fattar inte hur jag i sådana fall ska göra. Varenda skruv kommer ju att perforera ett eventuellt tätskikt... :( Klinkers ämnar jag inte ha då det inte finns golvvärme och det bygger totalt sett alldeles för högt.

Har nu skummat igenom reglerna och det talas enbart om kakel eller klinker som ytskikt, vilket då inte är aktuellt. Måste nog kolla med försäkringsbolaget och boverket innan jag drar igång för mycket.

10. L
    Medlem Nivå 1
  11. K
    Medlem · Nivå 9
    Du länkar till de gamla branschreglerna som slutade gälla 070701. I de nya, på www.bkr.se, står det annorlunda.

12. A
    Medlem · Nivå 9
    Det kanske han gör, MEN man ska nog läsa när BKRs regler ska användas!
    Detta står på sid 7 i deras regelsamling!

"1. REGLERNAS TILLÄMPNING
    Reglerna gäller för funktion och applicering
    av tätskiktssystem på olika underlag då kakel,
    klinker eller mosaik skall utgöra ytskikt på golv
    och väggar i våtrum, såsom badrum och
    duschrum i privata bostäder eller utrymmen
    med motsvarande vattenbelastning.
    Reglerna tillämpas även för golv i toaletter
    och för golv i tvättstugor samt för golv i
    utrymmen med varmvattenberedare (ej våtrum),
    där tätskikt dras upp min. 50 mm på
    vägg. (BBR 6:5331)
    Både nyproduktion och renovering
    omfattas av reglerna.
    Reglerna gäller för ytskikt med keramiska
    plattor monterade med fästmassa, bearbetad
    med tandspackel till angiven tjocklek enligt
    tunnskiktsteknik, alternativt andra fästmedel i
    tunna skikt. Underlag kan vara av betong,
    lättbetong, puts, mineraliskt bundet spackel
    eller skivmaterial.
    För vatten- och avloppsinstallationer skall
    reglerna i VVS-installatörernas branschregler
    Säker Vatteninstallation tillämpas.
    Se www.sakervatten.se"

Jag syftar på avsnittet "Reglerna gäller för ytskikt med keramiska
    plattor monterade med fästmassa"

13. K
    Medlem · Nivå 9
    Ja, BKR rekommenderar endast för keramiska beläggningar. GVK för mattor.

Ni får kika vad BBR 6:5331, som det hänvisas till, säger för det är lagen.

Jag ville bara uppmärksamma lilebror om att han länkade till utgånget material.

14. Faidros
    Medlem Nivå 10
    Här kommer lagen:

"Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare samt toalettrum är utrymmen där det normalt krävs ett vattentätt skikt på golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg."

Utdrag Boverkets Byggregler BBR KAPITEL 6

(sid.16)

15. T
    Medlem Nivå 3
    Har nu (äntligen) fått svar från Boverket. I kort går det ut på att det är ok med en vattenavvisande yta, området kring handfatet bör vara speciellt skyddat. Då det saknas golvbrunn i utrymmet förenklas det hela ytterligare. Det är bara köpa pärlspont, bra "stark" lack och tuta och köra!