Byggahus.se
Tycker det ser trevligare ut när det inte är samma höjd, lite mer liv i byggnaderna då ist för bara en lång byggnad.

dthompa skrev:
Tycker det ser trevligare ut när det inte är samma höjd, lite mer liv i byggnaderna då ist för bara en lång byggnad.
Själv tycker jag och kommunen att det blir bättre med den nya höjden, det är en markering på tillbyggnaden samtidigt blir det mer liv. Annars skulle taket vara 19m lång grått betong. Men smaken är som baken.

elpaco skrev:
Plåster. Bara det att man inte får justera marknivå mot grannen hur som helst heller ..
Naturligtvis. Men en höjdskillnad behöver inte gå ändra fram till grannen, inte sant. Och den kan göras både sluttande och i trappstegsform. Den behöver inte heller bestå av jord utan kan göras i form av ett trädäck eller liknande. Kreativiteten får råda. LYCKA TILL!

Nissens
B bYkICr skrev:
Själv tycker jag och kommunen att det blir bättre med den nya höjden, det är en markering på tillbyggnaden samtidigt blir det mer liv. Annars skulle taket vara 19m lång grått betong. Men smaken är som baken.
Hur gick det för dig med detta, blev du överens med grannen till slut? :)

B bYkICr skrev:
Hej,
Håller nu på att bygga en gäststuga i somras, men det blev ca. 30cm högre än vad bygglov medgavs, detta pga av byggtekniska detaljer. Garaget och gäststugan står 1,8m från varandra vilket gjorde att det blev svårt att få samma höjd på taket för garaget och gäststugan utan att riva upp garages galve (i bygglovet sitter taken ihop). jag kunde inte diskuterade detta med vår granne pga att de var bortrest under hela semester. Granne anmälde bygget till kommunen och det fick jag veta efter att jag hade kommit med en ändring i bygglovet till kommunen. Kommunen var ute hos mig för en månad sen och tittade och godkände ändringen, samt sa att det var ok att bygga vidare iom jag följer detaljplan och ändringen ses då som en relation till befinligt bygglov.
Det som är sjuk med det hela inträffade idg då grannens pappa kom över till mig och hotade mig med att jag får riva bygget pga hans son skulle aldrig godkänna ändringen. Jag svarade artig med att kommunen har sagt att det är ok, men då sa han att jag har mutat kommunen och därför fick ett ok från de. Han ska se till att jag få riva gäststuga. man blir lite trött på sån person. Hur stor sannolikhet att grannen får rätt om hen överklagar eller ändring går igenom vid ev överklagan?
Du kan ju hota med att sätta en granhäck precis vid tomtgränsen för den får helt obegränsat bli hur hög som helst! Finns ingen lag som reglerar detta! Vad är det som är problem med 30 cm för högt? När de kan få en 20 m granhäck bredvid sig. Granar växer 60 cm per år om de trivs!

• Gilla
utmedväg19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.