Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Gäststugan blev högre - grannen ska se till att jag får riva. Får han rätt?

1. B
    Medlem · Kronoberg · 282 inlägg

bYkICr

Medlem
    Hej,
    Håller nu på att bygga en gäststuga i somras, men det blev ca. 30cm högre än vad bygglov medgavs, detta pga av byggtekniska detaljer. Garaget och gäststugan står 1,8m från varandra vilket gjorde att det blev svårt att få samma höjd på taket för garaget och gäststugan utan att riva upp garages galve (i bygglovet sitter taken ihop). jag kunde inte diskuterade detta med vår granne pga att de var bortrest under hela semester. Granne anmälde bygget till kommunen och det fick jag veta efter att jag hade kommit med en ändring i bygglovet till kommunen. Kommunen var ute hos mig för en månad sen och tittade och godkände ändringen, samt sa att det var ok att bygga vidare iom jag följer detaljplan och ändringen ses då som en relation till befinligt bygglov.
    Det som är sjuk med det hela inträffade idg då grannens pappa kom över till mig och hotade mig med att jag får riva bygget pga hans son skulle aldrig godkänna ändringen. Jag svarade artig med att kommunen har sagt att det är ok, men då sa han att jag har mutat kommunen och därför fick ett ok från de. Han ska se till att jag få riva gäststuga. man blir lite trött på sån person. Hur stor sannolikhet att grannen får rätt om hen överklagar eller ändring går igenom vid ev överklagan?

• Laddar…
  2. Gula Villan2
    Medlem · Stockholm · 56 inlägg

Gula Villan2

Medlem
    Minimal om kommunen sagt preliminärt ok. Du har ju inte byggt 1-2 meter högre. Utan 30 cm, frågan är hur grannen fick reda på det? har de varit och mätt?

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Stockholm · 341 inlägg

Martin E

Medlem
    Grannen har rätt att uttala sig, men det är ändå kommunen som fattar beslutet och de kan välja att lyssna på grannen eller strunta i hans åsikter. Ett givet bygglov kan iofs rivas upp i efterhand, men om du håller dig inom planbestämmelserna är det extremt osannolikt.

4. B

bYkICr

Medlem
    Har fått svart på vit att det är ok, och kommunen ser ändringen som en relation till befintligt bygglovetm dvs inget ändringslov behöver sökas. Men det kändes ändå obehagligt när någon hotar en (grannen likson jag är nysvenskar), samt att detta har inget med hans pappa att göra. Så hoppas nu att sonen har ser det med andra perspektiv än sin pappa. Iövrigt så jag har inte gått emot detaljplan på något sätt.

Edit: fick nu veta av kommunen att de har ej informerat grannen om bestultet ännu, det kan hända att ett ändringslov behöver sökas om länsstyrelse har inte samma syn som de har, men att ändringslovet ska gå igenom iom detaljplan följs.

Redigerat 14 okt 2015 15:53
  5. P
    Medlem · Stockholm · 1 061 inlägg

Plåthuset

Medlem
    Gissar att grannens beteende grundar sig i en missuppfattning i att grannen tror att de måste godkänna bygget och att de därför är sura på dig för att du inte har informerat dem tidigare.

Mycket av grannsämjan kan förhoppningsvis lösas genom god dialog, exempelvis om du (eller någon annan i hushållet) beskriver processen med hänvisning till kommunens handläggare och samtidigt hör efter vad det är som de stör sig på i ditt bygge. Inte formulerat som att du ber dem om lov, utan att du är intresserad av vad de tycker.

6. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Om det är tydligt att det är av byggnadstekniska skäl som bygget förändrades så brukar det inte vara några problem även om detaljplanen inte skulle godkänt det. Man får "övertrassera" detaljplanen. Men inte hur mycket som helst. Byggnadstekniskt är en sådan anledning som gör att det brukar godkännas. Om du dessutom hållit dig inom DP så finns det inte så mycket att hämta.

Går det att ha en dialog med grannen? utan att hans farsa är i närheten? Eller har de klivit in i någon slags bubbla?

7. harry73
    bra på allt · Skåne · 14 899 inlägg

harry73Premiumikon: Skruvdragare

bra på allt
    Det är inte alltid rätt att komma med råd när det handlar om känslor, missuppfattningar och brist på förtroende, men på något sätt måste ni försöka att flytta konflikten från ert bord till grannens bord. Dvs att ni inte bråkar direkt med varandra men att kommunen och länsstyrelsen sköter bråket åt er.
    Hur du får till det kan jag tyvärr inte hjälpa med.

8. B

bYkICr

Medlem
    Jag har försökt kommunicera med grannen men han var inte intresserad av de faktar som jag lade upp. Han tyckte att det var inte snyggt att titta på. Jag har sen dess låtit kommunen sköta detta men de har glömt att informera honom om deras beslut angående han anmälan. Kan nu förstår att de bli förbannad pga att de tror att jag har gett efter inom bygget har stått stilla i över en månad. Igår kom plåtslagare för att lägga tak och förmodligen kände de sig tagen på sängen. Jag hoppas nu att kommunen står fast vid sina ord. Vill ju inte bråka med de och att de av alla bör veta bättre då de byggde sitt bod på prickade mark utan bygglov.

9. harry73

bra på allt
    Man får bygga en bod på prickmark så länge den uppfyller kraven på en figgebod

10. B

bYkICr

Medlem
    Men inte närmare än 4.5m från tomtgränsen? Kommunen har ej gett tillstånd.

11. harry73

bra på allt
    Inte närmare än 4,5 m från tomtgränsen. Och är det gränsen mot kommunens mark (väg, park, mm) då får kommunen inte godkänna det, utan då blir det automatisk bygglov som man ska söka (och då får man inte bygga på prickmark)

12. K
    Medlem · 46 inlägg
    En otrevlig men möjlig orsak till grannens beteende kan helt enkelt vara att de ser en möjlighet att pressa dig på pengar. Som jag förstår det är det vanligare i andra kulturer än den svenska.
    Om så är fallet hoppas jag verkligen inte att du ger efter.

13. banjoragge
    Lösvirkesbyggare · HELSINGBORG · 493 inlägg

banjoragge

Lösvirkesbyggare
    Vad jag kan se, så har kommunen bollen. Du har ett godkännade från dem. Grannen får överklaga på vanligt sätt hos kommunen eller högre instans. Du kan lugnt vänta på besked från dem. Det innebär att om grannen försöker kontakta dig, så hänvisar du till kommunens handläggare. Du kan inte påverka något just nu. Sedan är det riktigt dåligt att grannens far lägger sig i. Han har ingen som helst legal koppling till ärendet, vilket han borde begripa. Han kan inte påverka någonting i detta mer än att ge sonen ett dåligt rykte bland grannarna. Är det det han vill?

14. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 845 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Du har ditt på det torra i och med att kommunen gett tillåtelse. Det finns även fall i MöD där man konstaterat att fall där en byggnad som blivit 3 dm högre av byggnadstekniska skäl är att betrakta som mindre avvikelse. Om du inte gett medgivande till att grannen byggde sin bod närmare tomtgränsen än 4.5m kan du ju alltid upplysa om att du kan ta det med kommunen ifall han tvunget ska tjafsa vidare och då har han betydligt sämre läge än du har.

• Laddar…
  15. B

bYkICr

Medlem
    Hej, i detta fall tror jag inte att det är så. Min granne tjänar mycket bra mer än vad vi gör, jag tror mer att vårt gäststuga skymmer hans utsikt över "min trädgård" alt. "vägen". Det är nog inte kul att titta på ett tak från sin balkong. Även om jag hade byggt 30cm lägre så hade det inte spelar nån roll för hans del.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.