Byggahus.se
I vår bostadsrättsförening har vi ett överskott på hyrparkeringar, dom flesta under tak (carport) men även några ute i det fria.
Med tak kostar 300 och utan kostar 200 om jag minns rätt.

Förutom ovanstående parkeringar finns även fem gästparkeringar som vi på årsmöten och via olika utskick tydligt markerat att dom är till just för gäster (dessutom skyltade som "gästparkering"). Trots detta envisas en kvinna som bor i föreningen med att stå på en av platserna varje dag. Det ska tydligen finnas minst en till boende som gör det ofta. Detta leder till att det ofta saknas plats på gästparkeringarna vilket gör att gästerna väljer andra platser, som i vändplanen, där vägen är som smalast, ute på gräset, mm.

Det jag undrar är om det inte finns något sätt att få slut på detta parasiterande? Jag antar att vi skulle kunna ta in ett parkeringsbolag, sätta upp parkeringsautomat, mm, men det känns hemskt onödigt när det är ett par stycken som missköter sig.
Vi kan så vitt jag har förstått inte dela ut några böter på egen hand och det verkar ju rimligt.

Finns det någon som har några andra kreativa idéer? Prata med henne går uppenbarligen inte :mad:

Din förening kan sätta upp parkeringsskyltar där det tydligt står att det enbart gäller som gästparkering. MEN för att ni skall få sätta böter krävs det att det står att otillåten parkering beivras, samt telefonnummer till någon man kan ringa om man har några frågor.

Märker ni upp på detta sätt så får ni ta ut en avgift på upp till 499,99:-/dag som bilar står felparkerade.

Hur gör man då en böteslapp? Skriv ett vanligt papper med tidpunkt, regnr, bötesbelopp, kontonummer eller liknande samt adress och telefonnummer där man kan överklaga böterna.

//Anders

Men håller det verkligen, hur definierar man gästparkering? Vem som helst som inte själv bor i föreningen?

Hur hanterar man medlemmen som inte har bil men tillfälligt lånar en bil över en helg? Och så vidare. "Gästen" som är inneboende student i 10 månader?

Finns många sätt.. Ett är att gästparkeringen begränsas i tid. Säg att du får stå där i Max 4-5h då kommer du lätt åt de som försöker missbruka. Det ger möjligheten att lappa de som står hela nätter.
Gäster som stannar länge brukar ju inte komma oanmälda, då är det inga större problem att via styrelsen få ett datumsatt specialtillstång osv. Kräver lite jobb men tyvärr finns det alltid de som inte kan spela efter spelreglerna

Sen vem som skall få nytja en gästparkering det är något som föreningen får komma överens om. Antigen är det Gäster dvs personer med bil som inte långvarit bor eller är skriven på föreningens adresser. Vilket såfall gör att tillfälligt lånade bilar får lösas på andra sätt. Någonstans måste man dra en gräns annars får man helt enkelt finna sig i att endel missbrukar systemet

Men får vi som inte representeterar ett parkeringsbolag verkligen utfärda böter på det sättet? Och varför hamnar maxbeloppet på just 499,99? :)

Mikael_L
Hrrmmm, här vart det flera fel ...
aedwall skrev:
Din förening kan sätta upp parkeringsskyltar där det tydligt står att det enbart gäller som gästparkering. MEN för att ni skall få sätta böter krävs det att det står att otillåten parkering beivras, samt telefonnummer till någon man kan ringa om man har några frågor.

Märker ni upp på detta sätt så får ni ta ut en avgift på upp till 499,99:-/dag som bilar står felparkerade.

Hur gör man då en böteslapp? Skriv ett vanligt papper med tidpunkt, regnr, bötesbelopp, kontonummer eller liknande samt adress och telefonnummer där man kan överklaga böterna.

//Anders
Lagen om kontrollavgift kan privata fastighetsägare luta sig mot, om man vill börja utfärda böter.
http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1984:318
Avgiften får inte vara högre än kommunens felparkeringsavgift, dvs finns naturligtvis ingen 499kronorsgräns.
Det måste vara uppmärkt vem som ansvarar för bevakningen samt tel.nr dit. Det behöver inte stå att det beivras, men däremot måste all skyltning vara 100% korrekt.

Jag misstänker att det är ganska struligt att själv sköta P-bevakning, märka upp rätt, skriva alla böter, inbetalningar, påminnelser och inkasso. Och lyckas följa lagen i allt.
För annars borde väl inte P-bolagen vara så stora, många och välmående.

Mikael_L
Quiksilver skrev:
Men får vi som inte representeterar ett parkeringsbolag verkligen utfärda böter på det sättet? Och varför hamnar maxbeloppet på just 499,99? :)
Ni som förening får utfärda kontrollavgift.
Ni måste dock följa förordningen om kontrollavgift, vägmärkesförordning och nån inkassoförordning, vad den nu kan heta.

Maxbeloppet betäms av er kommuns felparkeringstaxa. Ni kan givetvis använda er av lägre belopp ifall ni önskar.

Mikael_L
Jag ska också medge att jag inte heller är nån fena på det här.

Så allt jag skrivit måste ni kolla upp själva.

Egentligen tror jag att man bör prata lite med jurist och/eller P-bolag, innan man ger sig kast med att utdela P-boter. Ja innan man ens kan ta några beslut i föreningen.

Quiksilver skrev:
I vår bostadsrättsförening har vi ett överskott på hyrparkeringar...
Varför gör ni inte om några av hyrparkeringarna till gästparkeringar så är problemet löst?

Men vad är problemet, säg till damen att vi ser att ni parkerar er bil på gästparkeringen, den är till för gäster. Har du bil du vill parkera inom området så får du hyra en parkeringsplats som alla andra. Fortsätter hon att stå där så debitera ut 200 kr från föreningen. Det är ju bättre för henne att få en "egen" om hon ändå ska betala. Att bo i en Brf är ingen enmanshow, man får sätta sig efter regler mm. Vill man spela allan och göra som man själv vill så får man köpa sig ett fristående hus/torp.

Mikael_L
Havsutsikt skrev:
Men vad är problemet, säg till damen att vi ser att ni parkerar er bil på gästparkeringen, den är till för gäster. Har du bil du vill parkera inom området så får du hyra en parkeringsplats som alla andra. Fortsätter hon att stå där så debitera ut 200 kr från föreningen. Det är ju bättre för henne att få en "egen" om hon ändå ska betala. Att bo i en Brf är ingen enmanshow, man får sätta sig efter regler mm. Vill man spela allan och göra som man själv vill så får man köpa sig ett fristående hus/torp.
Står det inte nåt om det i stadgarna kan hon väl rycka på axlarna och be alla dra åt he **

S
Nyfniken: Vad tror du? Om man kan stå gratis på gästparkeringen, varför i hela världen skulle man då betala för att få en hyrparkering?

I min förening har vi en gästparkering där alla bilar som står där måste ha en lapp med lägenhetsnummer liggandes i framrutan. Detta för att undvika att andra än gäster som besöker någon boende i föreningen parkerar på platsen. Gästen får stå på platsen max fem timmar eller en natt. Om vi märker att någon missbrukar detta ringer vi ett parkeringsbolag vi har anlitat och rapporter bilen som felparkerad varpå parkeringsbolaget kommer och lappar bilen (300sek). Detta fungerar bra för oss. Det hindrar iofs inte boende att själva parkera på platsen.

sad_ant skrev:
Nyfniken: Vad tror du? Om man kan stå gratis på gästparkeringen, varför i hela världen skulle man då betala för att få en hyrparkering?
För att få tillgång till tak, elstolpe? Jag har gratis parkering på gatan, men betalar ändå (kors i taket) för en parkeringsplats. Kalla mig dum, men jag tycker det är skönt att veta att jag har en plats ledig när jag kommer hem.

Oj, tack så mycket för alla svar! Jag tror inte att det skulle vara så jobbigt att ta hand om parkeringsbevakningen för vår del, det handlar ju bara om att ta bort dom värsta syndarna och dom som ställer sig fel någon enstaka timme är inget större problem. Ofta räcker det med lite information, sätta en lapp på rutan där det står att man inte ska parkera på vändplanen för att personen ska bättra sig till nästa gång. Men tipsen här gör att man har något att sätta mot när någon helt ignorerar de regler som vi andra gemensamt följer, tack så mycket för det! Att göra om hyresparkeringarna till gratisparkering är inte aktuellt, då skulle ingen vilja betala samt att vi har lagt ner mycket pengar på att bygga tak, dra in motorvärmare, mm. Avgiften går till ränta, amortering, mm på dessa lån. Om det fanns gratisparkeringar med samma standard som de som kostar 300 kr skulle nog många chansa på att få en av dom istället för att betala för en egen. Givetvis har vi försökt prata med henne och förklara på alla tänkbara sätt att det hon gör är fel, men hon skiter fullständigt i det. Att skaffa en ännu mer detaljerad skyltning och börja skriva ut böter låter som något som skulle få henne att backa tillbaka ett steg. Gryden: Parkeringsbolaget som ni har anlitat, vet du om dom tar betalt per månad eller nöjer dom sig med att få pengarna från boten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.