Hej
Vill bara kolla av lite synpunkter på denna enplansvillan, det är ett stor garage som sedan kan göras om till ett till sovrum om man vill. Men nu är det 1 bils garage med bastu och lite relaxavdelning.
Från köket utgång till ett uterum, större toan kan ha 2 ingångar så man slipper gå via stora sovrummet.
Från garaget är utgång till ett attefallshus som byggs bredvid garaget.
-
-
15 feb 2021 07:00 #2
Vet inte riktigt hur taket ska gå.. tänker högt över vardagsrum och matplats, men hur blir det över garaget osv?
Korridoren till höger kommer förmodligen bli ett förrådsutrymme eller massa garderober med mera. -
15 feb 2021 07:39 #3
Hej. Eftersom du är grande nybörjare tycker jag du ska plugga på befintliga 1-planshus med garage innan du ritar egna hus. Börja med alla stora hustillverkares hemsidor.
- Laddar…
-
15 feb 2021 10:22 #4
Måste säga att jag tror jag har fått det jag behöver
-
15 feb 2021 10:40 #5
Jag kan verkligen inget om husritning men det är två grejer jag reagerar på i din planlösning.
Om jag ritade ett hus från grunden skulle jag undvika att ha dörrar till toalett och badrum från vardagsrum och kök.
I mitt hus uppskattar jag att sovrummen ligger lite avskiljt från sällskapsytorna. Så att man inte stör varandra om en vill sova och den andra se på tv till exempel.- Laddar…
-
15 feb 2021 10:45 #6
Den högra toan är för gästerna skulle jag först propsa på
Sedan är den andra toan mer för det stora sovrummet, ingången är från sovrummet och från köksdelen. Frågan är om man behöver två dörrar.. man vill ju undvika att gästerna går igenom sovrummet för att komma till toan.
Gällande ljudet till sovrummet, så tror jag inte man kommer störas så värst av ljudet från vardagsrummet. Om man nu skulle lägga sig tidigare. Tack i alla fall för dina synpunkter. Skriv gärna mera. -
15 feb 2021 11:42 #7
Badrumsdörrar ska alltid gå utåt av säkerhetsskäl.
Inget av badrummen ser ut att uppfylla tillgänglighetskraven.
Entrén verkar sakna tillräckligt med förvaring. -
15 feb 2021 12:00 #8
Fixat dörrarna och tack för inputen
Sedan gällande storleken på badrummen ska vara ok vad jag ser.? -
15 feb 2021 12:04 #9
Alternativ kan ju vara att byta plats på kök och v-rum.
Iaf hemma hos oss är den huvudsakliga sociala delen köksön och matplats när vi har gäster. V-rum används mera när vi är själva å bara slöar. Samnt att ljud från tex TV kommer längre ifrån erat sovrum. -
15 feb 2021 12:13 #10
Gillar med att ha köket i mitten med öppningsbara rutor mot det inglasade rummet har vi ett utekök osv.
Som exempel denna bild. -
15 feb 2021 12:15 #11
När det gäller tillgänglighet i det vänstra badrummet ser det ut att vara alldeles för kort avstånd mellan toalett och handfat (går inte att vrida rullstolen där så att det går att använda handfatet). När det gäller det högra kan du ju inte ha ett handfat direkt innanför dörren. Du behöver rita skalenligt, en toalett sticker ut 70 cm och ett handfat åtminstone 40 cm.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
Du får inte ha diskho och häll i olika bänklängder av säkerhetsskäl. Det ska gå att bära pastakastrullen från hällen till hon genom att bära kastrullen över skåp hela vägen.- Laddar…
-
15 feb 2021 13:27 #12
Då har jag förstorat upp sakerna du nämnde, toa 70 cm och handfat 40 cm.
Ändrade lite storlek på toaletterna också.
Sedan hittade jag inte att det var ett krav med diskho och spishäll, det var mer en uppmaning som jag fattade det. Men det är mindre problem egentligen. Antagligen sätter jag ho och häll bredvid varandra, fast en annorlunda modell på ho. Så köket kommer förmodligen ha 2 ho på 2 olika ställen
Liknande trådar
-
Mottager gärna synpunkter på materialval för staket
Altan & Uteplats -
Spis som är 90 cm? Gärna synpunkter på Stoves/Ilve/Lofra mfl
Kök -
Tar gärna lite input på hur jag kan sänka uppvärmningskostnaden
Värme allmänt -
Rösta på hur jag ska göra (Isolering garage med alternativ). Kom gärna med input!
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Konvertera till vattenburet. Tar gärna emot synpunkter på min tänkta lösning.
Värme allmänt