Byggahus.se

Gängtägning med lin: Locherpasta, Unipak, vaselin – vilket är lättast att lossa?

1. bettet
    Medlem · Nivå 4
    Till lintätade gängor används ju bland annat Locherpasta, Unipak och vaselin. Jag undrar vilket av dessa medel som är lättast att lossa senare?

Vad jag hört är Unipak ute ur leken, eftersom den stelnar och blir väldigt svår att lossa. Men hur är det med vaselin och Locherpasta? Vilket är lättast att lossa efter ett antal år?

2. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Jag visste inte att Unipak torkar med åren. Kollar man innehållsförteckningen så är det krita och talk blandat med vanlig paraffinolja och lite grafitpulver. Borde inte torka eftersom det är en icketorkande olja.

3. bettet
    Medlem · Nivå 4
    Detta är något jag "hört" så det kanske ska tas med en nypa salt :)

4. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Hel näve salt, skulle jag säga.

• Laddar…
  5. PNO
    Medlem · Nivå 16
    Efter gammalt använde man väl linolja. Den blir hård med tiden. Men det brukar lösa sig ändå. Bara att ta en större rörtång. Går inte det så värmer man. Rördelar som är lämpliga att dra med lin är robusta.

Värmesystemet i mitt hus är från 40-talet. Har aldrig misslyckats med att få isär en koppling när det behövts.

• Laddar…
  6. bettet
    Medlem · Nivå 4
    Låter som att det kan vara linolja på många av de gamla kopplingarna här. De är i princip limmade, men det var ju ett jättebra tips att värma med gasolbrännare, då gick de att få loss.

Den stora frågan för mig är nu om det är någon poäng att använda locherpasta/unipak jämfört med rent vaselin? Vad jag förstått är mycket av poängen med locherpasta och unipak att de tätar små repor i klämringskopplingar och liknande eftersom de innehåller kritpulver. Men har de även någon fördel jämfört med rent vaselin när man använder dem med lin?

7. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Locherpastan är väl beprövad, den rekommenderar jag i alla lägen,

• Laddar…
  8. Rickard.ag
    Medlem · Nivå 13
    Locherpasta, unipak eller multipak är helt utbytbara i dom flesta sammanhang som en hemmafixare kan stöta på. Unipak brukar vara lättast att hitta i butik och funkar utmärkt till kv, vv och värme.

• Laddar…
  9. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Locherpastan listar talk som komponent i produkten så den verkar vara snarlik Unipak som innehåller just talk men även krita och grafit. Jag antar att även Locherpastan bygger på mineralolja (parafinolja) typ vaselin.

• Laddar…
  10. bettet
    Medlem · Nivå 4
    Nu när jag tagit isär ännu mer gamla kopplingar i huset så funderar jag på om talket och grafiten i pastan även kan bidra till att metallen inte korroderar fast ... så det kan ju i så fall vara en fördel mot rent vaselin.

11. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Vad är det som får dig fundera på vaselin här? Den vanliga pastan typ Locher, Unipak är på alla sätt perfekt för ändamålet du kan också skaffa Fermit Special på samma tema. Och rätt använt är nog linolja ännu bättre sett till stabilitet och täthet men som sagt svårt att lossa utan värme.

12. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Nu var jag tvungen att kolla vad Fermit special bygger på. De kör bariumsulfat istället för talk. Men det lär vara snarlikt, det är precis som talk en vattenolöslig fillerkomponent.

13. M
    Medlem · Nivå 9
    Jag har enbart använt mig av Locher Pasta Special och lin under mina +30 år i yrket. Har hänt att man ska koppla ihop något provisoriskt vatten till nån provtryckning eller bod och rotat fram nån koppling som legat i containern i +20 år och det är inga som hellst problem att lossa när det suttit ihop med Viscotex Locher Pasta.
    Idag, för mindre dimensioner, så används Loctites gängsnöre i ganska stor omfattning, även om det inte känns lika ”proffsigt”:D

• Laddar…
  14. L
    Husägare · Nivå 16
    Får man inte loss med dom tränger man har, så värmer man med varmluftspistol, har aldrig misslyckats.