Upptäckte när jag skulle byta däck på släpet att i några av hålen för hjulbultarna så är gängan helt paj, så bultarna går runt.
Nuvarande hjulbultar är M12x1,5. Jag tänkte gänga upp till M14x1,5 och köpa nya hjulbultar. Jag har redan kollat att det funkar med fälgarna ifall någon tänkte föreslå det.
Frågan är om jag skall borra ur de gamla gängorna eller inte? Jag tänkte att eftersom det är samma stigning på kanske gängtappen kan guidas av de gamla gängorna för att minska risken att gänga snett. Men jag har ingen direkt erfarenhet så jag knaske tänker helt galet?
Nya trummor kostar multum, så jag skulle helst göra rätt på första försöket...
Nuvarande hjulbultar är M12x1,5. Jag tänkte gänga upp till M14x1,5 och köpa nya hjulbultar. Jag har redan kollat att det funkar med fälgarna ifall någon tänkte föreslå det.
Frågan är om jag skall borra ur de gamla gängorna eller inte? Jag tänkte att eftersom det är samma stigning på kanske gängtappen kan guidas av de gamla gängorna för att minska risken att gänga snett. Men jag har ingen direkt erfarenhet så jag knaske tänker helt galet?
Borra ur för du behöver 12,5 mm hål.joakim_j skrev:
Upptäckte när jag skulle byta däck på släpet att i några av hålen för hjulbultarna så är gängan helt paj, så bultarna går runt.
Varför inte sätta helicoil?
gängreparationssats/helicoil M12x1,5
gängreparationssats/helicoil M12x1,5
Allvetare
· Västra götaland
· 9 905 inlägg
Har du bilder?
Framförallt är det ju frågan om hur mycket material det finns runtomkring?
Är det 4 eller fler skruvar?
Framförallt är det ju frågan om hur mycket material det finns runtomkring?
Är det 4 eller fler skruvar?
Jag hade troligen testat att gänga om i din situation. Funkar det inte så får du bara byta ut trumman(hjulnavet?) ändå.joakim_j skrev:
Låter konstigt att gängorna gått sönder dock. Det måste vara väldigt lite gods eller en vansinnigt hårt åtdragen skruv? Det är inte så att det är sönderrostad och ändå behöver bytas ut?
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 556 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 556 inlägg
Ärligt talat vet jag inte det men med tanke på att släpet rullar på vägar i hög hastighet med last så vore det underligt om inte tillverkaren måste få godkännade att den kommer att hålla. Felkonstruerat kan ju medföra att hjulet lossnarL Lovan83 skrev:
Jag skulle sätta in helicoil och nya bultar. Bultar som har dragit sönder gängan är nästan alltid skadade och kommer att förstöra en ny gänga.
Det blir lätt någonting som blir fel när man skall försöka tillverka hjulbultar. Därför är det bättre att köpa rätt sorts bultar och då blir det helicoil.
Det blir lätt någonting som blir fel när man skall försöka tillverka hjulbultar. Därför är det bättre att köpa rätt sorts bultar och då blir det helicoil.
Jag antar att TS har huvudet med sig iomed hans förslag på lösning och kan göra en rimlig bedömning och inte överbelasta släpet. Iomed att två skruvar har dragit sönder gängorna finns en risk att alla hålen är dåliga så han gängar nog om alla hålen på en gång och byter ut skruvarna som borde ha passerat elastiska zonen.M MathiasFr skrev:
Det är ju en centrum ring som bär upp hjulet så skruvarna håller den bara mot trumman.
Men ja, regelmässigt bör han byta ut mot nya godkända delar.
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 11 408 inlägg
insatsgänga på dylika positioner fungerar uselt...........det blir gärna så att insatsen följer med ut . Helicoil och sånt passar bäst på applikationer där förbandet sällan demonteras.
Samma på tändstift. där är helicoil det värsta som finns. Där fungerar det bäst med insatser som är som gängade hylsor som man kan låsa.
Det fungerar utmärkt att gå upp till M14 på släp. Har gjort det många ggr och man lär nog borra om man nu inte har nån sats som tar det i flera steg.
Samma på tändstift. där är helicoil det värsta som finns. Där fungerar det bäst med insatser som är som gängade hylsor som man kan låsa.
Det fungerar utmärkt att gå upp till M14 på släp. Har gjort det många ggr och man lär nog borra om man nu inte har nån sats som tar det i flera steg.
Medlem
· Västernorrland
· 11 408 inlägg
nej det är inte centrumet /styrningen som bär nån vikt. Det är friktionen mellan fälg och nav som bär vikten.L Lovan83 skrev:Jag antar att TS har huvudet med sig iomed hans förslag på lösning och kan göra en rimlig bedömning och inte överbelasta släpet. Iomed att två skruvar har dragit sönder gängorna finns en risk att alla hålen är dåliga så han gängar nog om alla hålen på en gång och byter ut skruvarna som borde ha passerat elastiska zonen.
Det är ju en centrum ring som bär upp hjulet så skruvarna håller den bara mot trumman.
Men ja, regelmässigt bör han byta ut mot nya godkända delar.