Upptäckte när jag skulle byta däck på släpet att i några av hålen för hjulbultarna så är gängan helt paj, så bultarna går runt.

Nuvarande hjulbultar är M12x1,5. Jag tänkte gänga upp till M14x1,5 och köpa nya hjulbultar. Jag har redan kollat att det funkar med fälgarna ifall någon tänkte föreslå det.

Frågan är om jag skall borra ur de gamla gängorna eller inte? Jag tänkte att eftersom det är samma stigning på kanske gängtappen kan guidas av de gamla gängorna för att minska risken att gänga snett. Men jag har ingen direkt erfarenhet så jag knaske tänker helt galet?

Nya trummor kostar multum, så jag skulle helst göra rätt på första försöket...
 
joakim_j joakim_j skrev:
Upptäckte när jag skulle byta däck på släpet att i några av hålen för hjulbultarna så är gängan helt paj, så bultarna går runt.

Nuvarande hjulbultar är M12x1,5. Jag tänkte gänga upp till M14x1,5 och köpa nya hjulbultar. Jag har redan kollat att det funkar med fälgarna ifall någon tänkte föreslå det.

Frågan är om jag skall borra ur de gamla gängorna eller inte? Jag tänkte att eftersom det är samma stigning på kanske gängtappen kan guidas av de gamla gängorna för att minska risken att gänga snett. Men jag har ingen direkt erfarenhet så jag knaske tänker helt galet?

Nya trummor kostar multum, så jag skulle helst göra rätt på första försöket...
Borra ur för du behöver 12,5 mm hål.
 
Varför inte sätta helicoil?
gängreparationssats/helicoil M12x1,5
 
  • Gilla
hunkyduude
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Varför inte sätta helicoil?
gängreparationssats/helicoil M12x1,5
Då måste man väl ändå gänga om? Och det är ju hjulbultar så de skall potentiellt skruvas i och ur många gånger, så då kändes det bätre att gå upp till M14 tyckte jag
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
M
Jag gissar att teoretiskt sett är det olagligt att byta till M14.
 
Har du bilder?
Framförallt är det ju frågan om hur mycket material det finns runtomkring?

Är det 4 eller fler skruvar?
 
M
Njaej, det jag tänker på är hållfasthet/typgodkännandet
 
M MathiasFr skrev:
Njaej, det jag tänker på är hållfasthet/typgodkännandet
Är det typgodkännande på släp?
Hållfasthet borde inte vara ett problem så länge han använder rätt sorts skruv.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Då måste man väl ändå gänga om? Och det är ju hjulbultar så de skall potentiellt skruvas i och ur många gånger, så då kändes det bätre att gå upp till M14 tyckte jag
Jag hade troligen testat att gänga om i din situation. Funkar det inte så får du bara byta ut trumman(hjulnavet?) ändå.
Låter konstigt att gängorna gått sönder dock. Det måste vara väldigt lite gods eller en vansinnigt hårt åtdragen skruv? Det är inte så att det är sönderrostad och ändå behöver bytas ut?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Då måste man väl ändå gänga om? Och det är ju hjulbultar så de skall potentiellt skruvas i och ur många gånger, så då kändes det bätre att gå upp till M14 tyckte jag
Helicoil insatsgänga är nog starkt och gjorts så tidigare och så slipper du köpa nya bultar.
 
M
L Lovan83 skrev:
Är det typgodkännande på släp?
Hållfasthet borde inte vara ett problem så länge han använder rätt sorts skruv.
Ärligt talat vet jag inte det men med tanke på att släpet rullar på vägar i hög hastighet med last så vore det underligt om inte tillverkaren måste få godkännade att den kommer att hålla. Felkonstruerat kan ju medföra att hjulet lossnar
 
Jag skulle sätta in helicoil och nya bultar. Bultar som har dragit sönder gängan är nästan alltid skadade och kommer att förstöra en ny gänga.

Det blir lätt någonting som blir fel när man skall försöka tillverka hjulbultar. Därför är det bättre att köpa rätt sorts bultar och då blir det helicoil.
 
M MathiasFr skrev:
Ärligt talat vet jag inte det men med tanke på att släpet rullar på vägar i hög hastighet med last så vore det underligt om inte tillverkaren måste få godkännade att den kommer att hålla. Felkonstruerat kan ju medföra att hjulet lossnar
Jag antar att TS har huvudet med sig iomed hans förslag på lösning och kan göra en rimlig bedömning och inte överbelasta släpet. Iomed att två skruvar har dragit sönder gängorna finns en risk att alla hålen är dåliga så han gängar nog om alla hålen på en gång och byter ut skruvarna som borde ha passerat elastiska zonen.
Det är ju en centrum ring som bär upp hjulet så skruvarna håller den bara mot trumman.

Men ja, regelmässigt bör han byta ut mot nya godkända delar.
 

Bästa svaret

insatsgänga på dylika positioner fungerar uselt...........det blir gärna så att insatsen följer med ut . Helicoil och sånt passar bäst på applikationer där förbandet sällan demonteras.
Samma på tändstift. där är helicoil det värsta som finns. Där fungerar det bäst med insatser som är som gängade hylsor som man kan låsa.

Det fungerar utmärkt att gå upp till M14 på släp. Har gjort det många ggr och man lär nog borra om man nu inte har nån sats som tar det i flera steg.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jag antar att TS har huvudet med sig iomed hans förslag på lösning och kan göra en rimlig bedömning och inte överbelasta släpet. Iomed att två skruvar har dragit sönder gängorna finns en risk att alla hålen är dåliga så han gängar nog om alla hålen på en gång och byter ut skruvarna som borde ha passerat elastiska zonen.
Det är ju en centrum ring som bär upp hjulet så skruvarna håller den bara mot trumman.

Men ja, regelmässigt bör han byta ut mot nya godkända delar.
nej det är inte centrumet /styrningen som bär nån vikt. Det är friktionen mellan fälg och nav som bär vikten.
 
  • Gilla
Snasbäcken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.