Byggahus.se

Gänga 1" rör, omöjligt trögt?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Håller på att byta panna i källarn. Har gängat ett antal ändar nu, men jag har många kvar och vet inte rikgtigt vad jag ska ta mig till. Får hålla på en dryg timme per ända, nått måste jag väl göra fel, för så jobbigt kan det väl inte vara?

Jag får hänga med hela min kraft längst ut på hantaget och "hoppa" för att få snittet att gå framåt. Har testat att backa lite ibland, men det går lika trögt iallafall.

Använder ett bra ridgid-snitt med ett uselt handtag från jula. Har massor med olja på, mellan varje tag. (använder motorolja, borde väl gå bra?)

Nån som har några tips?

-max

2. S
    Medlem Nivå 6
    Ibland har man ju ett "grundare" snitt och kör med först. Kanske behöver ett sånt?

3. H
    Bannad Nivå 7
    Om man tar bort gängbackarna och ger dom en behandling med bryne brukar det gå lättare.
    Drar man bakåt för hårt kan gängan skadas, kanske det som hänt.
    Med bänkslip och bryne kan man få en skadad gängback bra igen.

4. B
    Medlem Nivå 2
    Använd Rocol skärpasta! Då går det lättare. Sedan kann du ta smärgelduk och slipa av röret före du startar att gänga.

5. G
    Medlem Nivå 8
    Vid grova dimensioner är det enklast att dela ett nippelrör på mitten. Ta ena delen och svetsa fast gängorna på det aktuella röret.

6. C
    Medlem Nivå 2
    hyr en gängmaskin

7. M
    Medlem Nivå 1
    holmertz: bryna backarna vore säkert en bra ide, men var bryner man? Kan man komma åt skärytan på varje pigg, eller räcker det med att bryna längs med alla så att säga?

bybackarn: Var köper man rocol skärpasta?

hyra maskin eller svestsa på gängor får bli sista utvägen. gänga för hand har ju funkat för andra

-max

8. B
    Medlem Nivå 2
    Järn affärer. Typ Tools eller Järnia

9. galento
    Medlem · Nivå 9
    Verkar inte bra,vi gängar bl.a både 1" och 1 1/4" rör ibland med Ridgid utrustning,men vi byter skären ( 4st ) imellanåt.Låter som du har urkass skär.Vi använder för det mesta Ridgids
    skärolja och backar ibland för att bryta spånorna.Brukar också fasa av röränden så tar första skäret lättare.Har du ok grejer är det inga problem att gänga 1" rör.

http://www.drillspot.com/pimages/129/12979_300.jpg

http://www.drillspot.com/products/116419/Ridgid_37840_Replacement_Pipe_Thread_Die

10. H
    Bannad Nivå 7
    Gängbackarna (skären) går väl att ta bort. Den redan slipade ytan där spånen bildas när man gängar kan man både slipa och bryna ett antal gånger. När man slipar får det inte bli varmt så det bränner skären. Skäroljan har ingen magisk betydelse men motorolja tillgör de sämre alternativen, då är matolja (rapsolja) bättre.

11. B
    Medlem Nivå 6
    Håller på med mitt pannrum, blir 11/2tum. Vi har kört allt med gängmaskin. Helt underbart lätt. Hyr en maskin du kommer inte att ångra dig!!

12. M
    Medlem Nivå 1
    Fick till mina rör till slut, men tror jag ska skaffa nya snitt till nästa gång. Eller så blir det till att hyra en maskin.

Tack för all hjälp!