Byggahus.se

gäller bygglovsritning?

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Kan någon ge mig råd angående nedanstående: Vi har precis flyttat in i parhus byggt av Skanska. Vi fick besked av Skanskas säljare att det var bättre att installera kamin själva, då det var så dyrt via Skanska, och att det var förberett för braskamin på en viss placering (tilluften kommer också precis där). Vid den placeringen skulle vi inte behöva lasta av några bjälkar enligt honom.
    Nu står jag här idag ett par veckor efter inflytt med kamininstallatören, första bjälklaget går bra för där finns en "box", men på nästa bjälklag mellan vån 2 och inredd vind går hålet in i en balk. Enligt bygglovsritning på hur bjälklaget skall se ut är det när jag mäter vara minst 50 cm från vägg till den balken, men det är dryga 40 cm. Skanska säger att ritningen är "indikativ". Skillnaden mellan 40 och 50 cm gör för oss att vi måste ta upp golv alt tak, lasta av balk etc innan vi kommer vidare. För att inte tala om att jag inte vågar lita på takstolsritningen - där kan vi ju ha precis samma problem. Råd någon?