Byggahus.se

Gällande vattenlås golvbrunn

1. R
    Medlem Nivå 1
    Hej!

mitt första inlägg och av ren desperation är det nu dags att fråga er om hjälp!!!

Bor i en bostadsrätt som vi har köpt. En dålig lukt som varierar kommer ofta från golvbrunnen. Vi var där och rensade och fixade.

och vi tar då upp vattenlåset och ser detta (se bifogad bild).

eftersom koppen har en bit som verkar ha gått sönder fylls inte koppen med vatten, som den bör göra för att bland annat hålla lukt borta. Vilket leder till den hemska återkommande lukten!

vet någon hur man byter ut allt detta? Vad heter arbetet och behöver vi kontakta firma för detta?

skulle vara så tacksam för återkoppling! Första gång jag äger en bostad, rent krasst är jag okunnig gällande sånt här.

2. J
    Medlem · Nivå 9
    Har faktiskt aldrig sett er variant av brunn, men jag skulle nog försöka laga/täta den del som är trasig för att se om det hjälper.
    Alternativet tror jag inte ni blir så glada över att höra, det är att brunnen måste bytas, och man kan inte bara byta brunnen utan att hela badrummet ryker, alltså en totalrenovering.
    Det pga att tätskiktet på golvet skall gå ihop med väggarnas tätskikt enkelt förklarat.
    Firmor som utför dessa typer av arbeten är VVS-företag, alt plattsättarföretag.

• Laddar…
  3. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Det är bara att limma fast en bit av liknande slag. Tag vad du råkar ha hemma: plastflaska, ölburk, porslinsskärva. Bara fantasin sätter gränser:D

4. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Det bör väl gå att lyfta upp koppen och byta ut den? Sedan försöka få tag i en lika stor ny kopp

5. TeroM
    Renoverare · Nivå 21
  6. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Det är väl just det...

7. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 9
    Visst, det kan vara svårt. Jag lyckades dock byta en sådan trasig kopp, hade kanske tur att det var ett fabrikat som använde någon form av standard

8. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Går det att hitta en ny insats, är det naturligtvis den bästa lösningen.
    Mitt reparationsförslag skall ställas mot alternativet "totalrenovering".

• Laddar…