Byggahus.se

Fyllnadsmassor kalkyl för skänka eller tippa?

1. T
    Medlem · 25 inlägg

Tinototem

Medlem
    Har köpt tomt och hade i veckan möte med de som skall göra markarbetet, de frågade då om jag hade något ställe att bli av med schaktmassorna eller om det skall hantera detta.

Vid tillfället så kunde jag inte tänk på något och bad dom hantera detta åt mig. Vilket jag antar kommer leda till att de räknar på att tippa detta och därmed räknar på tippavgifter?

Om vi får bygga det vi vill så blir det ett enplanshus med ett sammankopplat garage vilket ger oss en totalt byggnadsarea på ~250 kvm. Så det är mycket schaktmassorna om de behöver gräva ner 50 cm. Någon som vet hur man räknar ut hur mycket ton detta är?

Jag insåg därefter att min far har pratat om att plana ut sin tomt och behöver då fyllnadsmassor vilket jag kommer ha i mängder. Så detta kan vara ett ypperligt tillfälle för han att passa på att göra detta.

Han bor 2,5 mil från min tomt och jag undrar om det är bättre ekonomiskt att transportera alla schaktmassorna till han samt hur man kan göra en grov beräkning på vad detta hade kunnat leda till i besparingar?

Det som oroar mig lite är att åka 2,5 mil med flera lass kanske ger för mycket transportkostnader istället för att bara åka till en tipp i närheten?

Sen går det alltid att överväga om man skall della på dessa transportkostnader och att alla utökade kostnader får gå till far min etc. Men försöker i nuläget bara få en uppskattning om det går att spara kostnader på markarbetet och om det är värt att gräva vidare i detta.

Skulle gissa att det är 1-1,5 mil till närmsta tip om det allternativet skall användas.

2. T
    Medlem · Stockholm · 760 inlägg

Taxture

Medlem
    Här i Stockholm har jag varit med om att tippavgiften för bergkross som legat under en byggetablering varit högre än kostnaden för inköp av samma bergkross......
    Kolla med din entreprenör vad det kostar med dom olika lösningarna

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.