Hej,
Vi har flera köksluckor från 70-talet där pinngångjärnen gått av. Vi har fått hjälp att borra ut skruvarna som satt fast i luckorna men nu är hålen för stora för att skruva in gångjärnen (se bild). Jag funderar på bästa lösningen för detta, som håller så bra som det bara går.
Snickarens tips var att använda träspackel, fylla hålet och sedan borra upp ett nytt hål för gångjärnen. Håller det, och i så fall har vi köpt rätt typ av spackel (bild)?
Själva luckorna är ju tyngre än moderna Ikea-varianter eftersom att de är i massivt trä så vikten är inte helt obetydlig, och de hänger på bara två skruvar (gångjärn).
Vi har flera köksluckor från 70-talet där pinngångjärnen gått av. Vi har fått hjälp att borra ut skruvarna som satt fast i luckorna men nu är hålen för stora för att skruva in gångjärnen (se bild). Jag funderar på bästa lösningen för detta, som håller så bra som det bara går.
Snickarens tips var att använda träspackel, fylla hålet och sedan borra upp ett nytt hål för gångjärnen. Håller det, och i så fall har vi köpt rätt typ av spackel (bild)?
Själva luckorna är ju tyngre än moderna Ikea-varianter eftersom att de är i massivt trä så vikten är inte helt obetydlig, och de hänger på bara två skruvar (gångjärn).
Det där skulle i alla fall inte jag lita på.E EJW skrev:Hej,
Produkter som diskuteras: "Träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Gångjärnen har skruvar på 6 mm men jag har även de på 7 mm som du länkar till hemma och i alla fall ett av hålen är tyvärr för stort för dem också.T tergo skrev:
Skulle något sånt här fungera eller tänker du vanligt epoxylim? Det är inget problem om vi aldrig får ut de där gångjärnen igen från luckan, bara den hänger säkert.AXS skrev:
https://www.clasohlson.com/se/Repair-Putty-Universal-Loctite/p/34-9016
Men den kan du även fylla och sen borra.E EJW skrev:Gångjärnen har skruvar på 6 mm men jag har även de på 7 mm som du länkar till hemma och i alla fall ett av hålen är tyvärr för stort för dem också.
Skulle något sånt här fungera eller tänker du vanligt epoxylim? Det är inget problem om vi aldrig får ut de där gångjärnen igen från luckan, bara den hänger säkert.
[länk]
Svårt att veta vad som funkar bäst, du kan ju testa på en och se hur det känns.
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Du har ju fått några bra tips. Jag hade fyllt med en träplugg. Det går nog att spackla och borra om du köper tvåkomponent spackel, det funkar. Men du måste gänga hålet med en för skruven lämplig tapp annars håller det inte.
Träplugg och lim, varför krångla till det?
Medlem
· Sverige
· 4 931 inlägg
Jag gjorde liknande idag, skulle skruva fast en köksfläkt i ändträ på gamla spånskivor i överskåpens stommar. Lögn i h-e att få skruvarna att fästa ordentligt. Lösning blev precis detta: borra ur först med 5 mm borr sedan 10 mm borr för att få det så centrerat som möjligt, i med 10 mm träplugg som limmas med trälim. Vänta någon timme på limmet. Förborrade och försänkte en smula där skruvarna skulle sitta för att styra. Blev helt perfekt, bergfast montage.
I dina luckor kanske du får köra med klenare träplugg men detta är en mycket bra metod. Är det klen tjocklek på luckorna så blir det desto viktigare att förborra i lämplig dimension annars risk att spräcka.
I dina luckor kanske du får köra med klenare träplugg men detta är en mycket bra metod. Är det klen tjocklek på luckorna så blir det desto viktigare att förborra i lämplig dimension annars risk att spräcka.
Litar man inte på ändträt i vanliga träplugg så peta in lite trälim innan skruven går in i hålet. Limmer gör de nya gängorna mycket hållbarare och binder inte till metall.Sitter skruven trots det fast så värm den försiktigt med en lödkolv så smälter limmet.
Jag förutsätter ju att om man säger träplugg så är det just det man menar och inte tappar. En träplugg skär man så att fibrerna går tvärs. En tapp skär man så att fibrerna går längst med.Z z_bumbi skrev:
När man fyller ett hål med en träplugg så skruvar man ju i pluggen, inget ändträ där.
Alternativt så talar vi om en plugg, i plast. Den har inte heller något ändträ. Om ts hittar lämplig plastplugg kommer även den att fungera.