jag ska fylla på en tom kombipanna i stugan, hela systemet är tomt. Det är ca 3m till övervåningen. Hur ska man gå tillväga? vilket tryck ska man fylla på till? antar att man får lufta elementen vartefter man fyller på.

H
Släpp på vatten lite försiktigt och se till så att luften kan komma ut. Kan vara ett element i källaren eller där du kan spilla lite utan det gör något. Fyll till c:a 0,5 Bar. Bra är om någon kan stå och passa avluftningen vid ett element som är högt. Sedan är det bara att starta pumpen och lufta efterhand samt fylla på med nytt vatten. Dock så får du passa trycket när du kör på värme. Sticker trycket snabbt upp så har du mer luft i systemet.

tack för tipsen. är 0.5bar det trycket man ska ha hela tiden?

H
Jag kör på mellan 0,5-0,7 bar och det har funkat fint i 10 år. Finns säker de som tycker annorlunda. Du bör dock inte gå under 0,4 bar.

Ojsandå., såpass lågt? Mitt värmesystem ligger på drygt 1,5 bar, och det har funkat bra det också.

H
Min säkerhetsventil öppnar på 1,5 bar. Jag vill ha lite marginal så att man inte frestar den och systemet. Hade innan gamla rör och man vet inte hur bra de är. Det viktiga är att man får varmt.

jag tror det var rätt högt förrut med, typ 1.5 men som du säger, e gamla rör i min stuga med, kanske dumt att kräma på för hårt. fylls cirkulationspumpen så man inte behöver hälla i nåt i den "manuellt"?

H
Normalt sett så brukar den lufta sig själv. Det finns på vissa en avluftningsskruv som man kan öppna. Sitter på motsatt sida, i axlens förlängning, relativt skovlen. En del pumpar kan sätta sig om de stått för länge. Då kan man använda samma luftskruv för att få igång den igen.

oki får kika lite, har en tysk pump som e turkos till färgen kommer inte ihåg namnet, men den har funkat bra =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.