Vi har en del av vår tomt som vi vill fylla upp och jämna ut. Detta gränsar mot en väg och sträckan är ca 20 m. I den ena änden vill vi höja 90 cm och då vägen sluttar ngt skulle det i andra änden bli ca 55 cm höjning - om vi tänker oss gräsmattan helt vågrät.

Visst tänker jag rätt att göra vår tomt helt vågrät? Jag menar, alternativet är ju att följa vägens lutning, men det känns inte helt rätt.

Vi kommer ha stödmur mot vägen.

Tacksam för åsikter!

Jag skulle personligen inte ha något emot en viss lutning på gräsmattan. Det kan göra att tomten känns mer naturlig och tilltalande.

Mer fakta: vi har redan mkt kuperad tomt och vill just därför plana ut en del. Jag ska titta runt i området hur andra med stödmur har gjort, men det lutar åt att göra utfyllnaden helt vågrät.

Där håller jag med, ska du göra en stödmur för att få en utplanad yta så gör ytan helt slät och i våg.

Det är klart det ska vara vågrätt, annars blir det heta diskussioner när kubbspelet närmar sig sitt avgörande.

Med de utfyllnadshöjder du tänker dig kan det nog krävas att du söker marklov också.

Hej

Jag vill säga emot de andra kommentarerna. Lite lutning vill du nog ha. annars kan det bli blött vid regn och på våren. Om jag minns rätt är en riktig fotbollsplan lutande 1-2 cm per m. Så rakare än så bör du inte ha. Kan man spela fotboll i den lutningen borde nog kubb fungera också.

Menar du verkligen att ena målet står ett par meter lägre än det andra? Då det inte syns på läktarna så menar du även att hela stadion lutar?

Aldrig tänkt på det men det låter lite knepigt.

En fotbollsplan lutar från mitten ut mot långsidorna. Syns tydligt vid hörnsparkar då man filmar från hörnflaggan mot målet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.