Köpte hus i våras med dålig fyllnad mot delar av ytterväggarna. Omdränerat tidigt 2000-tal, platonmatta som delvis sticker upp över markytan.
Tänkte fixa "framsidan" i sommar då det är där det är sämst, plus att plattorna knappt 1 m från väggen ligger lite sisådär.
Då har jag tänkt göra så här:
Ta bort alla plattor och trappsteg, gräva bort översta ca 10 cm av underlaget, lite beroende på hur det ser ut under.
Fylla upp med makadam (8/16 eller vilken fraktion är lämpligast?) med en lagom lutning upp mot väggen, till ca 5-10 cm ovanför platonkanten, lutning ut till ca 50 cm från vägg, sen till höjd = 5 cm under plattornas underkant.
Packa med padda där plattorna och trappan ska ligga. På med ca 5 cm 2/4, packa. På med plattor (återanvänder befintliga) och sen i med fogsand, och fylla upp med mer 2/4 utanför plattorna mot husväggen så det blir en slät övergång.
(Eventuellt bygga form och gjuta en trappa istället?? Lättare att få det snyggt?)
Är det nåt steg här som är dumt? T.ex. enligt beskrivningen på
https://www.ncc.se/ballast/bygg-med-ballast/plattsattning/ packar man inte lagret direkt under plattorna utan bara jämnar ut med kratta och avdragslister+rätskiva. La marksten (mindre ca 10x20 cm) för några år sen men minns inte hur vi gjorde.
På ovan nämnda sida står även att man ska "stampa" på plattorna efter fogsand, behövs det?
Jag har läst lite om det här med padda nära källarvägg, verkar relativt lugnt på det här avståndet, med 50 kg padda, eller? Behövs väl ingen värre padda än så?
Närmast väggen (lutande delen) är det inte tänkt att någon ska gå alls, så det tänker jag kan få sjunka ihop i sin egen takt.
Bör jag addera markduk nånstans i processen? Jorden är lerig om det har betydelse (det har det säkert).
En bild säger ju mer än 1000 ord. Lutningen ser värre ut än den egentligen är, men det är tyvärr lite fall mot huset i dagsläget.