Hej,

Ska lägga nytt golv en hel våning i huset. Problemet är att vi tagit bort en del väggar samt dörrar vilket har gjort att vi har 10-15 cm breda "hål" i golvet där väggar eller dörrar stått.

Eftersom det är väldigt ojämt i hålen kommer det inte gå att fylla upp med t.ex. en träregel. Hur kan jag göra?

Det ligger idag trägolv, det är träbjälklag och sågspån under. Detta är en våning upp vilket betyder att under finns en källare.

Flytspackel? Känns som det kan rinna ut väldigt eller går det att blanda den som en tjockare massa? Ovanpå ska vi sedan lägga en 15 mm lamellparkett (tror jag det heter).

Bifogar bild på problemet.

Tack!!

• IMG_0534.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som stött på samma problem och hittat en lösning?

När jag hjälpte en vän som skulle lägga nytt golv och rivit väggar slutade det med att vi rev ut allt till bjälklaget och la nya fräscha golvspånskivor... va ett extremt ojämnt golv från början dock med fastlimmade plastmattor och masonitskivor som gjorde att det blev mindre tidskrävande att riva allt. Resultatet blev perfekt dock. lägger man en stålkula på det golvet ligger den still.

Fookmi skrev:
När jag hjälpte en vän som skulle lägga nytt golv och rivit väggar slutade det med att vi rev ut allt till bjälklaget och la nya fräscha golvspånskivor... va ett extremt ojämnt golv från början dock med fastlimmade plastmattor och masonitskivor som gjorde att det blev mindre tidskrävande att riva allt. Resultatet blev perfekt dock. lägger man en stålkula på det golvet ligger den still.
Jag gjorde också så, passade även på att sala till bjälkarna då de var böjda i mitten av rummen. Nya golvspånskivor på sen blev golvläggandet en barnlek. Att försöka lägga ny golv på de gamla plankorna medför stora risker för att det nya golvet blir ojämnt samt knarrar. Om ditt golv är helt rakt och fint kanske det går bra ändå.

I alla fall kan du faktiskt använda vanlig betong att lägga ut i hålen. Betongen är ganska trögflytande och rinner inte iväg.

Håller med föregående, lägg dit nya golvspånskivor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.