Tänkte införskaffa mig Husfix och fylla igen alla fula gamla plugghål från den förra hyresgästen i min lägenhet, har dock aldrig sysslat med något liknande så har lite funderingar (hoppas detta är rätt forum..)

Väggarna är tapetserade, hur gör jag för att bäst undvika att kladda på tapeten? Känns som att man skulle behöva någon form av liten patronspruta eller tub då jag säkerligen inte kommer blanda så stora mängder av husfixen. Att köra med spackelspade kan jag inte se fungera för att bara trycka in spackel i hålen utan att kladda på tapeten?
Jag känner att jag vill trycka in husfixen hela vägen så gott det går.

Några tips?

Redigerat:
Eller vore Multifill bättre att skaffa?
Men det kanske är sämre.

Jag använder nästan bara One strike filler.
Går att fylla stora hål med och torkar snabbt.
Tål inte vatten särskilt bra, men det gör att det är enkelt att torka bort om man kladdat.

http://www.bauhaus.se/one-strike-filler.html

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
S
ja. vill du inte kladda med spackel. så målarfog.
är det många och stora fråga om du kan få om gjort.
sen skall ju egentligen förra hyresgästen ha åtgärdat hålen

Om det är en hyresrätt borde ju värden se till att återställa skador som förra hyresgäst orsakat. Har det gjorts en flyttbesiktning?

Paxman skrev:
Om det är en hyresrätt borde ju värden se till att återställa skador som förra hyresgäst orsakat. Har det gjorts en flyttbesiktning?
Hyresvärden återställer väl aldrig sådant som räknas som normalt slitage? Hål efter tavlor etc räknas som normalt slitage så det behöver varken tidigare hyresgäst eller hyresvärden återställa. Så har i alla jag uppfattat det.

lägg en liten klick på en glasspinne, för den fram mot hålet och putta in med en annan pinne.

S
panodil skrev:
Hyresvärden återställer väl aldrig sådant som räknas som normalt slitage? Hål efter tavlor etc räknas som normalt slitage så det behöver varken tidigare hyresgäst eller hyresvärden återställa. Så har i alla jag uppfattat det.
är det stora å många så skall ju hyresgästen fixa hålen.
finns ju dom som fixar med tapetbitar på plugghålen. inte speciellt snyggt

Paxman skrev:

Det ska vara bra många hål för att det inte ska räknas som normalt, spegelväggar ala 80-tal med alla dess skruvhål anses inte vara onormalt slitage.

S
nog har man kollat på jobb där väggarna har fullt med plugghål i sig

Det är säkert olika från fall till fall. När jag flyttade ut från hyresrätt lämnade jag massor av stora hål efter ett ELFA-hyllsystem längs två av fyra väggar. Jag pratade med fastighetsvärden och han sa att hela lägenheten ändå skulle få nya ytskick så jag kunde strunta i att åtgärda det. Om det inte varit dags så hade jag som utflyttande fått återställa själv. Därför borde inte TS vara i den situation h*n gör, förra hyresgästen borde ha fixat det eller så borde värden gjort det innan inflyttning. Men som sagt, det är kanske olika regler för olika hyresvärdar...

Oj, det här blev en rejäl diskussion.
Ja, det stämmer att värden inte gjorde något åt det, fast jag ringde och kollade upp det efter inflyttning, samt begärde ut ett rätt så informationslöst besiktningsprotokoll. Men jag har i alla fall några bilder på hur det såg ut vid inflyttning.

I alla fall, får fortsätta fundera vad som blir bäst, husfix eller one strike, hade hoppats på att det fanns något färdigt i tub eller någon mindre tom tub med lång pip som man kunde fylla själv och sen göra rent.

One strike filler finns på patron till skelettpistol.

jonko skrev:
One strike filler finns på patron till skelettpistol.
Vad bra, tack!

Men.. går det att köpa någonstans? Hmm..

Redigerat:
Jag har köpt det på Fredells i Stockholm men jag skulle tro att dom flesta bygg-/färghandlare kan beställa hem om dom inte har i sitt ordinariesortiment.

Annars går det alltid att köpa tomma patroner och fylla själv med OSF från en 1L burk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.