Byggahus.se

fylla på vatten i värmesystemet

1. A
    Medlem Nivå 1
    Installerade i slutet av augusti en luftvattenpump som är kopplat till golvvärme och en radiator i dagsläget. Har sedan installationen fått fylla på vatten 3-4 ggr då trycker sjunkit från ca 1 bar till kanske 0.7. Är det normalt eller behövs det kollas upp? Är en toshiba estia 8kw.

2. E
    Medlem · Nivå 12
    Nästa gång du tycker du vill fylla på så ställe en skål under säkerhetsventilen så du får en koll på att det inte är den som släppt ut och ev luftblåsan i exp-kärlet är läck. F.ö så räcker 0,7 trycket till ett 3-våningshus

3. A
    Medlem Nivå 1
    Var sitter den säkerhetsventilen? Kan det vara på 0.7?

4. E
    Medlem · Nivå 12
    Nej den brukar lösa ut på 1,5 men om du har ett tryckkärl som exp_kärl så innehåller den en gummiblåsa som skall ta upp vattenutvidgningen som sker när vattnet blir värmt och är det läck på blåsan eller att lufttrycket i blåsan läckt ut genom luftventilen och du sedan fyllt upp vatten så har vattnet inget att expandera mot och trycket höjs till mer än 1,5 och sprutar ut ett par liter som du sedan fyllt på nytt o.s.v

5. A
    Medlem Nivå 1
    Tack. Har aldrig haft så högt. Mrn kan vara stabilt länge sen en dag har det sjunkt. Ska kolla lite imorgon.

6. A
    Medlem Nivå 1
    Kollade i instruktionsboken och där stog det att säkerhetsventilen är på 3 bar.

7. A
    Medlem Nivå 1
    Var ute innan och kollade då var trycket 0.5 men gick under ca 5 min upp till 1.0 utan jag fyllt på vatten. Är kanske bara så enkelt att jag råkat kommer ner när pumpen precis startat eller stannat. Dom ggr jag fyllt på vatten har det räckt att bara precis öppna kranen så jag hör att det flödar vatten sen stänga, så kan inte vara mer än ett par cl varje gång.

8. T
    Medlem Nivå 4
    Exp.kärlet är trasigt eller tomt på luft eller för högt förtryck. Det finns en bilventil på kärlet, tryck in den och se om det kommer luft eller vatten.

Redigerat 28 feb 2015 21:14
  9. A
    Medlem Nivå 1
    Det är på den stora runda du menar. Vad ska hända när jag trycker på den? Kan den redan vara sönder? Är ju bara ca 6 mån gammal

10. T
    Medlem Nivå 4
    Tryck in den lilla piggen på luftpåfyllningen nån sekund och se vad dom händer.

11. A
    Medlem Nivå 1
    Ska det bara pysa eller ska det komma vatten. Kanske bäst jag ringer firman som satte in den så får dom fixa det på garantin om nåt är fel. Tänkte mest om det är normalt att trycker sjunker lite ibland.

12. T
    Medlem Nivå 4
    Det ska pysa. Trycket ska inte pendla mellan 0,5 och 1Bar. Det är ingen fara, men ring firman så får de se över grejerna.

13. A
    Medlem Nivå 1
    Tack. Hade det läckt vatten någonstans hade väl inte trycket gått upp igen?

14. A
    Medlem Nivå 1
    Verkar som jag fått ordning på det nu. Fick tips av rörmokaren att höja trycket för det verkade som gummit i expansionskärlet har fastnat och än så länge har den hållt exakt samma tryck.