Byggahus.se

Fylla på vatten i gammalt självcirkulerade värmesystem?

1. W
    Medlem Nivå 2
    Vissa dagar blir mer spännande än andra! :wow:
    Höll på att byta varmvattensberedare på landstället idag då den gamla givit upp, då den nya inte har rörkopplingarna på samma ställe som den gamla så blir var jag tvungen att dra om rören lite. Så långt inga problem, men, på inkommande kallvattenröret satt ett t-kors som grenade av till ett rör ner i golvet, via en avstängningsventil. Jag trodde att detta var kopplat till avloppet för att man enkelt skulle kunna tappa ur vvb:n, att sen inget hände när jag öppnade ventilen (med inkommande vatten avstängt) trodde jag mest berodde på något stopp el. dyl, installationen gjordes 1980 så det skulle väl kunna ha hänt. Ack så fel jag hade...
    Röret som gick ner i golvet var kopplat till det självcirkulerande vattenvärmesystemet (vedpanna), så när jag lossade detta rör så stog det som en svart pelare upp i rummet (tvättstuga med golvbrunn som tur är)! Många tankar for genom huvudet de första sekundera kan jag säga, man får ju lite lätt panik innan man förstår vad som pågår framför ögonen. Nu är röret tillfälligt pluggat och tvättstugan skurad från tak till golv :surprised:.
    Jag inser att jag släppt ut vatten ur värmesystemet (gissar på 10-20 liter), vilket jag också kan känna på röret som går upp från vedpannan, det är varmt en halvmeter upp, sen kallt.

Jag antar att röret jag lossade är tänkt att användas för att fylla på värmesystemet med vatten och att återinstallera det är inga större problem men frågan är hur smart det är att bara släppa på vattnet här igen? Vattnet i värmesystemet innehöll ju glykol vilket är bra när det blir väldigt kallt och vi inte är här och eldar. Hur får man in ny glykol i systemet, behövs det?
    Svårt att veta hur mycket vatten hela systemet innehåller men vi har fem större radiatorer (ca en meter breda och ett lite mindre), kanske finns det glykol i det så det räcker ändå?
    Vi har ett litet expansionskärl på ovanvåningen, kan man hälla i glykol där? Den har en plugg på toppen men den lär man behöva ett rejält verktyg för att lossa.

Bifogar bilder på röret ner i golvet och röret jag lossade, vedpannan och expansionskärlet.

2. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Fyll på färdigblandat vatten vid kärlet de få gånger det kan behövas och behåll tidigare påfyllningen proppad, annars kanske du står med för dåligt frostskydd av misstag en vacker dag. Vid tappning av värmesystemet för ev jobb går det ju fint att rädda vätskan i ett fat och sen pumpa tillbaka det.

3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Konstigt att du fick ut vatten från värmesystemet baklänges. För påfyllningsventilen har backventil för att motverka detta förfarandet. Ser ut som om du har en BA4180 och den har två backventiler.

http://www.beulcoarmatur.se/webcatalog/documents/PROD 04 Pafyllningsventil BA 4180.pdf

Behåll påfyllningsventilen proppad om den är defekt!

Blanda glykol och vatten i en dunk, lossa proppen i toppen på kärlet, fyll på med hjälp av en tratt.

4. W
    Medlem Nivå 2
    Saken är den att BA4180n satt på den rördelen jag kopplade loss så var väl därför det flödade fritt. Nu är den dock återmonterad och backfunktionen verkar fungera som den ska.
    Så för att återfylla systemet så är det med färdigblandad vätska i expansionskärlet som gäller då?
    Man frågar sig dock vad poängen med anslutningen till kallvattnet ska vara bra för, om det nu ändå inte är där man bör fylla på systemet?

5. GK100
    Medlem · Nivå 21
    Poängen är att om det är ett permanentboende som inte har glykolfyllt system för kallställning är det ett bra och normalt sätt att fylla på värmesystemet.

6. W
    Medlem Nivå 2
    Ahh, då förstår jag, detta har ju faktiskt varit ett permanentboende tidigare, tack för klargörandet.
    Man är ju allt lite frestad att fylla upp systemet via inkommande vatten istället för att försöka bryta sig in i expansionskärlet och fylla med glykolvatten, bulten på toppen sitter härligt fast. Men det är väl förmodligen dumt då man lär "späda ut" frysmotståndet i vätskan.