I februari i år (2014) installerade jag bergvärme och den
firman som gjorde jobbet sa att jag var tvungen att fylla på vatten tills all luft pyste ut och tills jag kunde hålla en jämn
nivå på 2/3 i kärlet.
Men problemet är att jag varit tvungen att fylla på konstant. Efter varannan vecka. Nu börjar jag bli trött på det. Pratade med grannen som har bergvärme och han menar på att han inte fyllt på något sedan 2006 när han flyttade in.
Då är min fråga? Läcker mitt system eller ska det vara så?
Funderar starkt på att göra en reklamation på arbetet hos firman.
Mitt system är +10år och jag har fyllt tot ca 2liter "sprit"lösning under den tiden.
Och det var under första 2-3månaderna när köldbärarslingan avluftade sig.
Och som MathiasS säger fyller du med vatten?? Du borde ha fått lite extra att toppa upp ditt system.
Jag fick ca 15L extra köldbärare när jag installerade mitt system.
Får du förmycket vatten i systemet finns risken att det fryser.
Enligt firman var det ok med vatten då alkoholhalten var jättehög. Vad ska man fylla på och var i Göteborg kan man köpa denna vätska? Tyckte också det var konstigt med vatten. Men ska sluta med det
Du borde kunna köpa några litet av firman som borrade/installerade, tycker det borde ingå en 5l dunk.
Hur mycket extra vatten har du fyllt??
Kommer du åt där rören kommer upp från borrhålet, om du kommer åt det känn om det luktar "sprit" där och känn runt svetsningen om det fuktar.
Dom borde komma å provtrycka systemet, garanti åtagande.
Men det är alltså vätskan till borrhålet vi talar om här, inte radiatorvatten? Vi har haft vår bergvärmepump i ett par år och har aldrig behövt fylla på någonting på köldbärarsidan. Jag vet inte ens om jag kan fylla på där. Det finns absolut ingen påfyllningskran, utan jag tror att man måste köra med en sorts handpump.
Det finns däremot givetvis en påfyllning på radiatorsidan.
Pratade med CTC nu och dom säger att det ska inte vara så. Utan jag borde ta kontakt med firman som installerade. Skulle använda en vätska som heter R407C Ska rycka i firman så får dom provtrycka på garanti
Pratade med CTC nu och dom säger att det ska inte vara så. Utan jag borde ta kontakt med firman som installerade. Skulle använda en vätska som heter R407C Ska rycka i firman så får dom provtrycka på garanti
Någon på CTC är uppenbarligen helt yr, förhoppningsvis av värmen.
R407C är en gas och definitivt inget du varken kan eller får fylla på själv.
Däremot har de rätt i att installatören ska komma ut och provtrycka.
Mailade CTC om att jag konstant fick fylla på med vätska, och då ville dom se hur mitt bergvärme var installerat. Detta svarade dom:
"
Anledningen till att du konstant får fylla på med brinevätska är troligtvis att du har luft i systemet på borrhålsidan. Något som kan vara väldigt svårt att bli av med då rördragningen är gjord som den är. Vad man kan och bör göra är att sätta ett tryckkärl(Spirovent) där nivåkärlet sitter idag. Samt sätta avluftare på rören som ligger i taket.
Man brukar sätta manuella avluftare på högsta punkten så man kan lufta bort ev kvarstående luft. Vid installationen har man en kraftig pump och gör en riktig rundpumpning av brine mot en tunna tills all luft är borta något som antagligen inte gjorts eller med för svag pump. Nu kan det ju visserligen vara läckage på en ledning också men det syns vid provtryckningen.
Blir lite besviken på hur denna firma installerat detta. Borde dom inte tänkt på detta. Om det är luft i systemet så innebär väl det också att Bergvärmepumpen jobbar sämre, dvs detta påverkar BVP? Har mailat firman nu som installerat denna pump. Dom får helt enkelt åtgärda detta.
Har dock ej sätt att det rinner någonstans ifall det skulle vara läckage.
På det vita kärlet där man fyller på vätska har jag en ventil på toppen, vet inte om det är ventil för övertryck elller om den är för något annat
Men vad säger ni kan jag pressa installatören på att åtgärda detta?
Ring och säg att dom kommer och sätter på spolpumpen så den får gå någon dag plus att dom backspolar dvs spolar åt andra hållet. Skulle absolut satt ett tryckkärl på 8liter om jag själv hade behövt göra den dragningen med högpunkter.