Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fylla på vatten eller luft?

1. M
    Medlem · 10 inlägg
    Hej!

Vi flyttade till villa med två boningsplan och ett källarplan(där panna osv är) som eldas med vedpanna förra året.
    Allt har fungerat bra tills igår när jag hörde att det droppade i ett element.

kollat runt lite och då är det förmodligen dåligt tryck i exansionskärlet?
    Det skrivs om att fylla på vatten i det och förtryck på 0,5 bar osv. Min manometer på kärlet står på 0,1-0,2 ungefär.

har kollat lite bland alla rör men kan inte hitta någon påfyllningsventil som alla andra tydligen har.

skulle någon kunna hjälpa mig att hitta var påfyllningen är någonstans? :)

det blåa är alltså inkommande vatten.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    5931FD22-5F7F-4120-B5D8-EE510428681B.jpeg

Här sitter det en ventil som jag funderar på vad den är till? Den röda som går till laddomaten.

2164A3D7-7FDA-472D-8038-C2C1D3E4E2BE.jpeg

Här kommer rören på andra sidan väggen.

A3E77A27-EF6F-47B8-9C3C-1A2C47DC995F.jpeg

Och den blåa ventilen på bilden över går rakt ner till skvallerröret från expansionskärlet, men också in i pannan som ni ser.

EF571124-ED17-4398-903D-810F04642A83.jpeg

Hoppas det går att få någon klarhet i detta. Kan ta mer bilder om det behövs :p

2. M
    Medlem · 10 inlägg
    Jag kom fram till att testa den röda ventilen och det var den som var påfyllningen :rofl:

3. D
    Besserwisser · E · 20 976 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Du ska ha typ 0,5bar när det är tomt på vatten. Så det var nog läge att kolla förtrycket innan du fyllde.

4. M
    Medlem · 10 inlägg
    Ja, jag tror jag ligger runt 0,5 nu i förtryck :)

5. D

Besserwisser
    Det stiger inte av att du fyller på vatten. Förtrycket är trycket i kärlet utan vatten.

6. SågspånPappspikEternit
    Husägare · Småländska höglandet · 1 752 inlägg

SågspånPappspikEternit

Husägare
    Du kan nog behöva lufta en eller flera radiatorer på övervåningen också.

7. G
    Medlem · 1 904 inlägg
    Der normala i en villa är runt 1 bar. Du bör ha strax över förtrycket + höjd*0,1 + marginal (0,1-0,2).
    Så om du har 0,5 i förtryck och har 4 m i tryckslinga från golvet i källaren till översta radiatorn skall du ha minst 0,5 + 0,4 + 0,1 = 1 bar.

8. D

Besserwisser
    Den logiken hänger jag inte med på alls. Förtrycket ska motsvara systemhöjden. Sedan fyller man så att tycket håller sig rimligt långt ifrån förtyck respektive maxtryck. 1bar ligger mitt mellan 0,5bar förtryck och 1,5bar övertrycksventil. Men hela det spannet funkar.

9. G
    Medlem · 1 904 inlägg
    Förtrycket är det tryck som kärlet ger, det vill du neutralisera, sedan vill du även neutralisera systemhöjdenoxh sen ett litet litet övertryck. Då en normal installation ofta är under 4 meter och förtrycket oftast 0,5 bar är det just därför de flesta har och rekommenderas 1 bars tryck.
    Fast det verkar finnas lite olika skolor här.
    Det räcker nog med att ligga över förtrycket och under säkerhetsventilen.

10. D

Besserwisser
    Varför adderar du dessa tryck? Du får ett rimligt resultat, men vägen dit saknar logik.

11. D
    Medlem · Södra Skåne · 1 018 inlägg

Dilato

Medlem
    • Laddar…
  12. D

Besserwisser
    Varför gillar du det guggen? Det påminner ju inte om din rekommendation.

13. G
    Medlem · 1 904 inlägg
    Läste själv ett par av deras whitepapers som är mycket bra, en del väldigt utförliga, den om tryck generellt påvisar just sambandet mellan vattenpelarens tryck (höjden) och förtryck. Denna är en liten kort sammanfattning om man har expkärlet och mätare på översta våningen, dvs ej påverkas av vattenpelarens tryck) och inte som normalt understa våningen/källaren.
    Då bör man kunna skippa vattenpelarenstryck och bara köra kärlets förtryck + marginal.
    Detta är inget jag har hittat på, men det verkar återigen finnas minst två skolor här. Dessa är ju såklart förenklingar så man slipper ta hansyn till exakta tempraturer mm.
    Det teoretiskt rimliga borde vara att man skall minimum ha trycket i kärlet, så länge detta är högre än totala systemhöjden, plus marginal för att få övertryck. Då bör man ha övertryck i hela systemet och samtidigt klara sig undan att förstöra blåsan.
    Men då man bör ta hänsyn till minskad och ökad temp vill man ha det där förtrycket som extra marginal antar jag, därför denna förenklade beräkning. Kommer rman under förtrycket i kärlet riskerar man att förstöra detta, ibladn ganska snabbt, då blåsan kan gå emot kanter och slitas, läste om ett gäng som råkat ut för det på värmepumpsforum tror jag.

Men för TS skulle jag bara säga att du bör ha över kärletsförtryck (ofta 0,5) och marginal till säkerhetsventilen (ofta 1,5), dvs runt 1 bar som de flesta.

14. D

Besserwisser
    Du tycks inte förstå hur det fungerar.
    Går du under förtrycket så finns det inget vatten kvar i kärlet alls, då störtdyker trycket i systemet. Du har med andra ord inget systemtryck alls. Så ja trycket måste vara högre än förtrycket. För att få maximal nytta av kärlet lägger man förtrycket på lite drygt systemhöjden. Eller tumregelmässigt 0,5bar i en villa. Sedan fyller man vatten så att det finns rimligt mängd i kärlet. Det länkade dokumentet förklarar tämligen tydligt hur det fungerar.

15. M
    Medlem · 10 inlägg

Nej förtrycket stiger inte, det är jag med på :)
    Jag har inte kollat med systemet tomt vad förtrycket ligger på. Det jag har gjort är att koppla på cykelpump, men det var ju med vatten i systemet.

men varför kan jag inte kolla förtrycket med vatten i systemet? Om det inte ökar när jag fyller vatten så kan jag väl kolla det med eller utan vatten?

Ska mäta hur högt det är till överta elementet imorgon. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.