Tja folket,
Behöver hjälp igen!
Behöver jag fylla på vatten i värmesystemet?
I så fall är det den svarta ventilen?

• Tryckmätare och röd trycktank med kopparrör och svart ventil i ett värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför fylla på, det ser bra ut med trycket och det kommer att stiga när vintern kommer och vattentempen i systemet ökar. Så låt det vara som det är. Sommartid kan det gå ner till 0,5 bar men normalt det med. Kallt vatten i ellement/golvvärme.

• Gilla
Staffan565
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Varför fylla på, det ser bra ut med trycket och det kommer att stiga när vintern kommer och vattentempen i systemet ökar. Så låt det vara som det är. Sommartid kan det gå ner till 0,5 bar men normalt det med. Kallt vatten i ellement/golvvärme.
Annars är nog påfyllningen den svarta ratten lite åt vänster på fotot och det röret till vänster rakt emot dig på fotot och går till ett kallvattenrör. Kan stå påfyllning på den och den öppnas alltid med pyspunka och koll på mamometern.

Jag
J jonaserik skrev:
Annars är nog påfyllningen den svarta ratten lite åt vänster på fotot och det röret till vänster rakt emot dig på fotot och går till ett kallvattenrör. Kan stå påfyllning på den och den öppnas alltid med pyspunka och koll på mamometern.
Jag har två element på övervåningen som blir halv varmt.
Jag har luftat men det kommer ingen vatten. Jag har öppnat grejen i 10 min det kommer ingen vatten. Kanske det finns inte tillräckligt med vatten i systemet?
Men det finns en annan element som är på samma nivå, det blir varmt överallt och kommer vatten när man luftar det.
Fattar ingeting.

S Staffan565 skrev:
Jag

Jag har två element på övervåningen som blir halv varmt.
Jag har luftat men det kommer ingen vatten. Jag har öppnat grejen i 10 min det kommer ingen vatten. Kanske det finns inte tillräckligt med vatten i systemet?
Men det finns en annan element som är på samma nivå, det blir varmt överallt och kommer vatten när man luftar det.
Fattar ingeting.
Nu nästa fråga om du vet, är det 1 rörs eller 2 rörs system du har. Ta ett foto på ett ellement och på den delen där rören komm till ett ellement och då så att allt från anslutningen vid golv och alla rör som är kopplade på det.

Purre
Vad är det för central du tagit kort på? Googla efter en manual så lär du hitta vilken ratt det är för att fylla på systemet.

J jonaserik skrev:
Nu nästa fråga om du vet, är det 1 rörs eller 2 rörs system du har. Ta ett foto på ett ellement och på den delen där rören komm till ett ellement och då så att allt från anslutningen vid golv och alla rör som är kopplade på det.

• Vit sektionsradiator på ljus vägg bredvid grå soffa, med termostatventil och röranslutning till golvet.
    Skapa konto
Som det ser ut så det nog med säkerhet 2 rörs. Börja med att stänga av helt och vänta tills ellementet är kallt. Sen skruva av termostaten, lossas med den blanka mutter innanför och känn på piggen, den ska gå att trycka in ( använd ett träskaft eller plastskaft kan bli hål i tummen annars ) och gå ut själv. Då ska det komma värme på det vänstra röret. Kommer det inte riktigt med värma ganska snabbt så får du knacka med en hammare, det håller så var inte rädd, på röret direkt under termostaten, tätpackningen i den kan ha kärvat till sig efter sommaren.

J jonaserik skrev:
Som det ser ut så det nog med säkerhet 2 rörs. Börja med att stänga av helt och vänta tills ellementet är kallt. Sen skruva av termostaten, lossas med den blanka mutter innanför och känn på piggen, den ska gå att trycka in ( använd ett träskaft eller plastskaft kan bli hål i tummen annars ) och gå ut själv. Då ska det komma värme på det vänstra röret. Kommer det inte riktigt med värma ganska snabbt så får du knacka med en hammare, det håller så var inte rädd, på röret direkt under termostaten, tätpackningen i den kan ha kärvat till sig efter sommaren.
Nu har jag gjort som du sa, det har blivit varm men det kommer fortfarande ingen vatten när jag lufta skiten

S Staffan565 skrev:
Nu har jag gjort som du sa, det har blivit varm men det kommer fortfarande ingen vatten när jag lufta skiten
Dåligt med tryck i systemet, vad står manometern på. Vid luftning ska den vara på 1 bar minst och kommer att sjunka vid luftning. När du fyller på så ska du öppna kranen med pyspunka och se hur manometern beter sig. Den får inte sticka iväg upp med fart, då kan det var dåligt med luft i exspantionskärlet eller trasig blåsa i det. Under troligtvis ett plastlock på den, en bilventil, tryck till på piggen, då ska det pysa till lite. Kommer inget så är det dåligt med luft, kommer det vatten så är kärlet kört och byte dito.
Det går att fylla luft i ventilen med en pump, men då ska det vara tomt på vatten, manometern på noll. När luft fylls så kan manometern stiga, släpp ut mer vatten osv. Luftrycket i kärlet ska vara ca 0,6 bar och stå kvar i någon timma, gör det så, så fyll upp med vatten till ca 0,9 -1 bar, det är början på vinter nu och trycket kommer att öka till kanske 1,3 - 1,4 bar när vattnet värms upp. Fullt normalt.

Det kan ju vara skit i luftningsventilen som gör att det varken kommer luft eller vatten.

Bästa svaret

Och då åter till grundfrågan, fylla på vatten. Som det tydligt framgår av manometern är trycket bara 0,7bar. Det är för lite för ett tvåvåningshus med källare (som det ser ut att vara)
Påfyllningsventilen är, som tidigare nämnts den vänstra på bilen.
Sedan kan man fundera på varför det sitter ett innanmäte till en växelventil mellan expansionskärl och värmepumpen (som jag gissar på att det är)

• Gilla
Staffan565
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Och då åter till grundfrågan, fylla på vatten. Som det tydligt framgår av manometern är trycket bara 0,7bar. Det är för lite för ett tvåvåningshus med källare (som det ser ut att vara)
Sedan kan man fundera på varför det sitter ett innanmäte till en växelventil mellan expansionskärl och värmepumpen (som jag gissar på att det är)
Tack för din svar!
Nu har jag ökat det. Jag har ingen aning vad den blåa är för nåt.

• Röd trycktank med manometer visar tryck i bar. Kopparrör och blå komponent ovanpå. Omsluten av vita kablar.
    Skapa konto
  • En ventil med en blå komponent monterad på kopparrör omgiven av vita kablar i en byggkonstruktion.
    Skapa konto
GoC GoC skrev:
Och nu kom äntligen vatten, och mycket luft.
Efter luftningen gick jag ner till källaren och trycket har sjunkit, ska jag fylla på den i ytligare?

• Röd expanstionskärl med tryckmätare och kopparrör i en källare.
    Skapa konto
S Staffan565 skrev:
Jag har ingen aning vad den blåa är för nåt.
Jag skulle tro det är en säkerhetsventil. Vart går röret från den, det som går bakåt och neråt? Till avloppet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.