28 615 läst ·
2 svar
29k läst
2 svar
Fylla på luft eller byta expansionskärl?
Jag tror jag har ett problem med mitt expansionskärl... Det förefaller omöjligt att fylla på radiatorkretsen till lämpligt tryck, baserat på om värmepumpen skickar vattnet till elementen eller VVB så varierar trycket mellan ~0 och ~1.2bar. Fyller jag lite går trycket upp till 1.5bar när pumpen skickar varmvatten till elementen och då börjar säkerhetsventilen läcka. Släpper jag ut lite går trycket ner till 0 när pumpen laddar VVB.
Jag misstänker att expansionskärlet inte fungerar och kollade lite försiktigt om det fanns något tryck vid luftpåfyllningsventilen genom att försiktigt trycka in denna ventil med en skruvmejsel. Här verkade det dock inte finnas någon tryck alls, så jag misstänker att gas/luft sidan i expansionskärlet är tomt. Något vatten kom dock inte ur ventilen så jag antar att membranet är helt.
Är det bara till att byta kärl eller är det lömt att prova fylla på med luft? Egentligen ska det väl vara gas, men spelar det någon roll om kärlet verkar vara trasigt hur som helst? Jag antar att kärlet byttes när man instalerade bergvärmen för ca 7-8 år sedan, så jag är lite förvånad att det verkar trasigt. Några idéer?
Jag misstänker att expansionskärlet inte fungerar och kollade lite försiktigt om det fanns något tryck vid luftpåfyllningsventilen genom att försiktigt trycka in denna ventil med en skruvmejsel. Här verkade det dock inte finnas någon tryck alls, så jag misstänker att gas/luft sidan i expansionskärlet är tomt. Något vatten kom dock inte ur ventilen så jag antar att membranet är helt.
Är det bara till att byta kärl eller är det lömt att prova fylla på med luft? Egentligen ska det väl vara gas, men spelar det någon roll om kärlet verkar vara trasigt hur som helst? Jag antar att kärlet byttes när man instalerade bergvärmen för ca 7-8 år sedan, så jag är lite förvånad att det verkar trasigt. Några idéer?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Fyll på luft, blåsan kan vara ihoptryckt och klistrat fast mot inloppet men tryck med en pinne genom ventilen (ta ut bilventilen) för att få den att lossna. Sedan måste du koppla bort vattenanslutningen och fylla på med luft till 0,8 bar om det är 1,0 bar du vill hålla i radiatorkretsen.
Protte
Protte
Ok, tack för tipset. Jag ska prova detta i samband med att jag kopplar in golvvärmeshunten och kopplar bort ett element i det blivandade badrummet. Det är ju onödigt att hålla på att tappa och fylla radiatorkretsen för många gånger. Kanske är det dock bäst att sätta dit en ventil så att jag kan byta kärlet senare (eller justera trycket) om det visar sig att det är helt kasst på insidan.
Jag har läst denna artikel om förtryck mm, tycker den var informativ så jag postar en länk om någon annan har funderingar i detta ämne.
Länk till information om tryck i expansionskärl
Jag har läst denna artikel om förtryck mm, tycker den var informativ så jag postar en länk om någon annan har funderingar i detta ämne.
Länk till information om tryck i expansionskärl
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp - Luftvärmepump eller satsa på Luft-vatten
Värmepumpar -
Tryckluft snabbkoppling: öppen eller stängd?
Verktyg & Maskiner -
Fylla i ojämnheter på källarvägg enkelt med ex pensel eller rollar?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är detta kolfilter eller behöver jag installera frånluft
Kök -
Fylla på vatten eller luft?
Värme allmänt