På 6-8 år skulle jag inte oroa mig så mycket, någon mikroläcka någonstans...
Du kan fylla på men du måste trycksätta efter påfyllning. Enklast är det med en kompressor, eller handpump så du kan pupa upp tryck, beror lite på anläggning med runt 0,5 - 1 bar är normalt.
Du kan fylla på men du måste trycksätta efter påfyllning. Enklast är det med en kompressor, eller handpump så du kan pupa upp tryck, beror lite på anläggning med runt 0,5 - 1 bar är normalt.
Tack! Helt nybörjare på detta så om det är trycksatt känner jag mig nog inte bekväm med att fixa det själv. :/anders07 skrev:
Bara jag funderade lite, OK det med in och ett T-stycka under kärlet, skulle helst vara ut, men fungerar det med. Att fylla på KB är ingen månresa och görs med att på säkerhetsventilen sätta en gardenakoppling. Sen fram med låååånga trädgårdsslangen, fylla den med KB och koppla till säken och andra ändan till en vattenkran, öppna vattenkranen, det blir tryck i slangen, ta en polygrip och vrida bara liiiite på röda ratten, som pyspunka, då kommer KB i slangen att åka in i kärlet och lämpligt fylla till halva det. Räcker det inte så blir det varv till. Det med trycket så har det inte så stor betydelse, fungera med noll oxå. Men stäng av VP när du gör det, skulla det komma lite vatten med in så gör inte det heller något. Bara våga är hälften vunnet.P Peter321 skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Lite återkoppling här. Då det verkade lite för krångligt för mig ändå och jag inte haft någon som kikat på pumpen här på 10 år så bokade jag en service. Teknikern som var här fyllde på brinevätska och det enda han gjorde var att stänga av pumpen och skruva av korken och fylla på. Så inget tryck i den hos mig i alla fall. Nästa gång klarar jag detta själv. 🤓
OK det är då nolltryck i KB. ser ut som att det är 20 mm invändig gänga på säkerhetsventilen. Det finns Gardenakopplingar och gummi packning som passar. Sen långa trädgårdsslangen, tom på vatten, kopplad till en vatten kran, koppla ihop, öppna vattenkranen, då trycks luften ihop och står mot säken, öppna lite pyspunka och luft går in. Lagom nivå är ca 40 - 50 % av kärlet, då du inte har manometer. Du klar det, bara våga. Sen vet du hur det ska göras nästa gång.
Vad skulle nackdelen vara med att köra nolltryck som det är nu? Känns lite konstigt om service-killen skulle lämna något halvklart tycker jag.J jonaserik skrev:OK det är då nolltryck i KB. ser ut som att det är 20 mm invändig gänga på säkerhetsventilen. Det finns Gardenakopplingar och gummi packning som passar. Sen långa trädgårdsslangen, tom på vatten, kopplad till en vatten kran, koppla ihop, öppna vattenkranen, då trycks luften ihop och står mot säken, öppna lite pyspunka och luft går in. Lagom nivå är ca 40 - 50 % av kärlet, då du inte har manometer. Du klar det, bara våga. Sen vet du hur det ska göras nästa gång.
Ja du den som vet, motståndets lag är olika för olika personer, Då ska kärlet fyllas till topp och fyllas lite luft med kompressor., det hade han nog ingen i bilen. Så det blev den enkla vägen som vanligt Att fylla på mitt vis begriper dom inte och 90 % vet inget hur man gör. Nackdelen är att impellern har svårare att få tag i KB och om trycket är för lågt så kan pumpen börja kavitera och impellern i pumpen äts upp. Sök på kavitationsskador så får det veta mer.P Peter321 skrev:
Jag har haft nolltryck i minst 15 år och det har hittills fungerat bra. Jag får fylla på ibland och brukar då göra det med en plastflaska med slangstump på.P Peter321 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Förbereda, men inte uppfylla kraven för tillgänglighetsanpassning?
Bygglov -
Vad ska man tänka på: Fylla igen gammal nerfart till källargarage?
Grund & Markarbeten -
Fylla på vatten till pallyftare BT LSV 1250
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hur fylla på vatten till radiatorer oljepanna
Olja & El -
Hur byter jag påfyllarkran till fjärrvärmeväxlaren
Värme allmänt