Byggahus.se

Fylla igen öppningar under gammalt kök. Sand? Spackel? BILDER

1. K
    Medlem · 20 inlägg

kafferaffe

Medlem
    Tja,

nu har jag rensat ut alla köksmoduler och ska börja fylla igen tomrummet som fanns under skåpen. Dock har jag märkt att min "geniala" idé med sandlådesand plus 10 mm tjocka träskivor gör allt ostabilt. Det är svårt att få en jämn nivå. Är det bara jag som är oduglig eller finns det en bättre metod att göra detta på?

Hur gör ni? :)

Översta bilden visar fyllnad med sand, andra bilden ej.

Mvh Raffe

2. H
    Medlem · Västerbotten · 997 inlägg

Holmspel

Medlem
    Jag skulle ha gjutit och flytspacklat beroende på vad du ska ha där

Redigerat 4 jul 2017 20:01
  3. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 272 inlägg

Peter2400

Medlem
    Jag skulle flytspacklat, roligare och blir plant och stabilt, men jag antar att det funkar lika bra med en spånskiva.
    Hur mycket är det som behöver fyllas?
    Behöver du fylla upp, ska inte köket stå där?
    Är ytan du eventuellt ska fylla upp ojämn?

4. B
    Medlem · Stockholms län · 23 906 inlägg

BirgitS

Medlem
    I den här lägenheten finns det sand under golven men det är en väldigt grov sand, kanske kornen är 2 mm stora.

5. K
    Medlem · 20 inlägg

kafferaffe

Medlem
    jag tänkte fylla upp med sand tills det är 15 mm upp till samma nivå som golvet är på. Sedan tänkte jag lägga spånskivor på 15 mm på det. det ska stå köksmoduler från ikea där

6. K
    Medlem · 20 inlägg

kafferaffe

Medlem
    ytan är ojämn med en blandning av dåligt gjuten betong under sant sandlager. men tack och lov så går inte ojämnheten upp till den översta golvnivån

7. K
    Medlem · 20 inlägg

kafferaffe

Medlem
    heter spånskiva något speciellt? om du vet

8. K
    Medlem · 20 inlägg

kafferaffe

Medlem
    jag har kollat och en m2 spackel går på runt 200 kr. Det är den området ni ser i första bilden (1m2). Fyllnaden som jag körde med var 4 säckar sand på ett pris av 140 kr. Så sanden vs spackel visar att sand är billigare. Några andra fördelar med spackel som jag bör veta?

Mvh

9. S
    Medlem · Värmland · 257 inlägg

salkin85

Medlem
    Du bör ha tvättad sand.
    Tror inte sandlådesanden är varken torr eller tvättad.

10. Peter2400
    Medlem · Västkusten · 5 272 inlägg

Peter2400

Medlem
    Skåpen hänger eller ställer du väl på en list på väggen, sedan använder man stödben i framkant.
    Sockeln döljer sedan hur det ser ut under skåpen, i det här fallet så hade jag låtit det vara som det är, bara en skiva i rätt tjocklek som diskmaskinen kan stå på.

11. nikasp
    Husägare · Sollentuna · 3 008 inlägg

nikasp

Husägare
    IKEA:s nya kök hänger man ju som Peter2400 säger på en skena som man skruvar i väggen. Sedan ben i framkant och sockel så du borde kunna klara dig helt utan någon sand eller spackel.

12. K
    Medlem · 20 inlägg

kafferaffe

Medlem
    wow, ska genast dubbelkolla det med ikea ifall man hänger deras kök, skitbra idé grabbar :) jag trodde att alla moduler var tvungna att stå på marken. Cheers!

13. Biggie
    Renoverare · Sverige · 770 inlägg

Biggie

Renoverare
    Stämmer att man hänger Ikeas kök!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0903.JPG

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0905.JPG

Edit, har man dock bra väggar med typ osb under så finns det egentligen ingen anledning att använda skenan, det följer med en plastdistans till stommarna som du trycker in i upphängningen till skenan, med plastbiten kan man sen skruva direkt in i väggen.

Dock är skenan väldigt lätt jobbad och inte svårt att få det rakt och snyggt!:) men gratis är den inte heller ;)

Redigerat 5 jul 2017 08:17
  14. K
    Medlem · 20 inlägg

kafferaffe

Medlem

Det där ser ut att sitta otroligt bra men hur gör man med kylskåpet? Det kan jag inte sätta på skenor? Om det nu inte finns en skena med geundplatta och stödben för kylskåpet

15. K
    Medlem · 20 inlägg

kafferaffe

Medlem

Du använde ingen gummimatta under diskhon för extra protection mot vattenspill?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.