Hade några funderingar om lagningar i betongväggar, bifogar lite bilder så ni kan se, den lilla sprickan är just ovanför en dörr och den större är där 2 väggar möts. Har sökt på google med tänkte ändå rådfråga ifall någon har gjort samma lagningar med bra resultat.
Till den lilla sprickan tänkte jag eventuellt slipa upp 5 cm brett och sedan spackla fast en glasfiberremsa innan jag bredspacklar väggen så att den inte buktar ut. Är detta en bra ide eller bör jag helt enkelt fylla sprickan med latexfog istället för att undvika att de uppstår igen?
Till den större tänkte jag trycka in en bottningslist och sedan fylla med gipsbruk för att sedan bredspackla även denna väggen. Bör jag ha en glasfiberremsa här också eller tror ni det kommer hålla sig?
Väggarna kommer att målas efter bredspacklingen kan tilläggas.
Tacksam för råd på hur det bör göras på bästa sätt.
Som sagt spackla igen, och måla.
Rör sig betongen så finns det inget ytskikt i världen som håller.
Microliten kommer förmodligen bli veck hela vägen då.
Funderar även hur jag ska göra med ytterhörnet vid den stora glipan, brukar man sätta ett hörnskydd eller duger det att enbart spackla? Tänkte främst när det fallit bort en del varav det kan vara svårt att få till den skarpa 90 vinkeln igen. Och isåfall är det papper/stål/pvc eller vad gäller?
Det åstadkommer man med en rak planka som skruvas fast i lod i hörnet. Sen putsar man. Hörnskydd kan man ha men det är nog ovanligt på betong (eller är det lättbetong?).
Funkar fint med sheeetrock hörn om man inte är så erfaren med spackling.
Är lite skeptisk till dessa plast hörn som man vattnar. Har sett för många byggen där dom lossnar