Byggahus.se

Fylla i trätrappa efter linoleummatta

1. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Har en trätrappa från -47 som blivit ett långtidsprojekt. Har tagit bort vidrig heltäckningsmatta med vidrigt lim och försökte sedan ta bort underliggande linoleumsteg med ännu vidrigare lim för att återställa vad jag trodde var original, förutsatte att den var byggd på samma sätt som källartrappan. Det visade sig att linoleumet suttit hela tiden.

Jag hann ta bort ett steg och har nu resterna av benhårt lim. Helst skulle jag vilja fylla igen steget på nytt för att på resten av trappan måla linoleumet istället. Det handlar om 2-3 mm. Vad rekommenderar forumet? Jag är inne på tvåkomponents epoxi. Alternativet är att fräsa ner trappnosen och slipa bort resten av limmet, men helst vill jag bygga upp igen.

Allt ska målas med linoljefärg har jag tänkt.

2. C
    Medlem · Nivå 7
    Det går säkert med epoxi, finns en uppsjö av plastic-paddingspackel. Stinker fruktansvärt. En fördel med dessa skall vara att de tål belastning och böjning utan att spricka.

Avfetta med målartvätt, skölj/blöttorka noga. Slipa av med grovpapper nöjaktigt. Lägg på i omgångar. Det stelnar fort så man får ta det i etapper. Mycket lättslipat, så det gör inget om det blir ojämnt, bara det blir tillräckligt högt.

Räkna med att det kan bli svårt att vara hemma pga lukten medan det torkar. Vädra.

3. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Plastic padding låter ju bra. Körde pappa jämnt med kommer jag ihåg. Var köper man sånt? Borde gå att göra en bana av trä i stegets inre kant att dra av mot så får jag det skapligt jämnt direkt.

4. T
    Medlem · Nivå 10
    Att få en snygg yta med plasticpadding tror jag är mycket jobbigare än att knacka väck gammalt lim med ett stämjärn och lägga dit en ny bit matta.

5. C
    Medlem · Nivå 7
    Hej

Har provat. I mitt fall innebar bortknackning av lim att även träet under lossnade - det blev gropigt och repigt vilket gjorde att jag var tvungen att spackla ialla fall. Lineoluem sväljer mycket små ojämnheter men inte stora hack. Jag skulle rekommendera att kolla att allt lim sitter bra fast, slipa det lätt och spackla. Plastic padding super spackel https://www.bauhaus.se/superspackel-plastic-padding-elastic-180ml körde jag med. Stinker och kort öppentid. Öva först på en annan träbit. Lägg sedan i lager. Det är mycket lättslipat.

Hur man sedan målar övriga steg med mattan kvar så det blir bra vet jag inte.

6. OlleOh
    Medlem Nivå 3
    Det blev nedslipning av trappnos och plastic padding för lagning, funkade väldigt bra, extremt snabbtorkande, fick blanda små omgångar och spackla snabbt. Därefter blev det linoljefärg, tidskrävande torktid men väldigt fint slutresultat, hållbart och giftfritt.