Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

"Fylla i" glipor i laminatgolv med furuimitation

1. PeterVonLing
    Medlem · 3 inlägg

PeterVonLing

Medlem
    La mitt första "klickgolv" i helgen och blev inte helt nöjd då jag på vissa ställen inte kunde klicka ihop delarna ordentligt och det är små glipor. Jag lämnade det som så och tänkte att jag kan fylla idet på något vis. Min spontana tanke är att man skulle lägga spackel och sedan slipa det och måla i någon färg som liknar furu. Finns det någon annan smidigt lösning? Min farbror pratade om någon form av flytande medel man kunde hälla i

2. ricebridge
    Husägare · Jönköping · 4 203 inlägg

ricebridgePremiumikon: Hand

Husägare
    Nej, det blir sällan bra. (Fråga mig inte hur jag vet det...)
    Det kan vara bra knepigt att lägga klickgolv... Hemligheten är att lägga en hel längd i taget och ”vinkla” in den i föregående rads not.

3. PeterVonLing
    Medlem · 3 inlägg

PeterVonLing

Medlem
    Jo, problemet är bara att mitt rum var såpass stort så då ska jag vinkla upp en 5 meters rad som bestod a 4 plankor, blir lixom vingligt :)

4. ricebridge

Husägare
    Då får man vara två.

• Laddar…
  5. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 729 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
    Finns bättre och sämre klickfogar och om det kärvar, ta alltid isär och kolla så det inte finns skräp i spåret.
    Kärvar det och du slår/trycker kan fogen går sönder och spånrester hamnar i fogen, dvs du får aldrig ihop den.
    Har i år lagt ett kök/hall sammanhängande där halldel var 9 m lång och kök 5 * 4 m. Lägger bit för bit.
    Inga glipor, men använder golv av vad jag ser som bra kvalite vilket märks när man trycker samman fogarna.

• Laddar…
  6. ricebridge

Husägare
    Precis, det är väldigt, väldigt lätt att noten går sönder. Minsta flisa från den i sponten så blir det glipor.

• Laddar…
  7. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 126 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
    En annan hemlighet är att noga granska varje not och spont och även gärna dammsuga dessa precis innan läggning. En tredje hemlighet är våld, det vill säga att kontinuerligt "banka bort" all antydan till springor. Får du inte bort springor allteftersom du lägger får du inte bort dessa senare heller.

• Laddar…
  8. ricebridge

Husägare
    Våld löser iofs många problem, men har visat sig kontraproduktivt för klickgolv – de är helt enkelt för ömtåliga enligt min erfarenhet.

9. F
    Medlem · Etelä Pohjanmaa · 2 061 inlägg

Finndjävel

Medlem
    Klickgolv lägges bäst med kontrollerat våld. en 40-50cm lång bit 45x95 som du knackar med flatsidan mot sponten samtidigt som du trycker skivan/brädan snett neråt. Börja från vänster och klicka dit en bit åt gången. När du klickar dit nästa bit så lyfter du på föregående lite och den hakar troligtvis ur från sponten. När man en gång klickat dit en bräda så anpassar sig sponten och det går mycket lättare att få dit den då den lossnar. Då du kommer till sista brädan kommer du antagligen att behöva klicka dit hela raden på en gång. Det går då ganska lätt eftersom du redan klickat dit alla bitarna vartefter.

10. ricebridge

Husägare
    Nej, nej, nej, det kan bara sluta i katastrof. Ska man ens knacka på något — vilket man inte ska — så ska man i alla händelser ge 17 i sponten. Den tål i princip ingenting.

11. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 15 126 inlägg

AlfredoPremiumikon: Hand

Besserwisser
  12. F

Finndjävel

Medlem
    Har lagt 200m2+ laminatgolv och aldrig haft sönder en spont.

13. A

Husägare
    Slagkloss är ett alternativ om man behöver knacka lite, och det ska vara lite.
    Själv tar jag en spillbit och klyver den, då passar den perfekt att sätta i noten om jag behöver knacka.
    Jag har haft sönder not/fjäder men då på kortsidan där man måste trycka ned den.
    Jag lägger bara Pergogolv så hur andra fungerar kan jag inte uttala mig om och längder 1600-2000mm långa.

14. F

Finndjävel

Medlem
    Ni ska inte ha bakkanten emot golvet när ni knackar utan luta brädan lite uppåt. Samtidigt trycker man lite lätt neråt och innåt med andra handen. Annars fungerar det inte.

Se kvalitetsskiss:
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Namnlös.png

• Laddar…
  15. A

Husägare
    Och hur gör du det med kortsidan, såvida man inte fladdrar rum med 9m längder som jag hade och inte går att lägga i hela längder? När man säkerställt att det inte finns skräp i klickfogen kan det krävas lätta knackingar.
    Som jag noterade vet jag inte vilken typ av klickfog som TS och då finns det olika läggningsmetoder.
    Pergo klickfog har en underdel i noten som den på bilden inte verkar ha och ska knackas lätt enligt Pergo, kortsida är ett måste.
    Så montering ska göras enligt tillverkares rekommendation utifrån typ av klickfog.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.