Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Fuskbyggare stämmer mig - är nedstämd

1. L
    Medlem · 10 inlägg

Linus69

Medlem
    Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!

2. H
    Moderator · Stockholm · 46 819 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Kort sagt: han försöker skrämma dig.

Försök att skriva dagbok. Punkta upp vad som sagts när. Den där sms gruppen borde kunna ge bra underlag.
    Skriv om det so varit som anteckningar i efterhand. Fortsätt att skriva om allt som kommer nu.
    Om du har minnesanteckningar så ökar din trovärdighet.
    Nu tvivlar jag på att detta hamnar i rätten.
    Bestrid kravet. Undvik att skriva några argument ( det ger bara mer material för motparten att bygga sitt case)

3. MrJay
    Medlem · 1 012 inlägg
    Han och hans jurist kan stämma dig bäst de vill, om det du skriver är sant och du kan påvisa det genom att visa vad de andra hantverkarna skrivit så kommer de garanterat förlora. Lider med dig, har själv varit i en liknande sits tidigare med en icke seriös snickare man är beroende av. Nu hade jag bara bett han fara rätt åt h#lvete! Stå på dig!

4. F
    Medlem · Västra götaland · 8 105 inlägg

fsn

Medlem
    Så här i efterhand, när i kom överens om 60kkr så skulle du ha bett honom skicka över en uppdaterad offert med den siffran. Till nästa gång, överenskommelser med hantverkare skall man inte ha muntligt.

5. A
    Medlem · Värmland · 1 392 inlägg

AG A

Medlem
    Ta hjälp av Allmänna ReklamationsNämnden (ARN). Du bör inte bara bestrida fakturan utan hela hans arbete. Du bör kunna få ersättning för förstörda köksluckor, extra kostnader av andra hanverkare, arbete som ej är fackmannamässigt utfört etc.
    Du har ju papper på några saker, genom övriga hantverkares fakturor. Men hör även av dig till övriga hantverkare, och fråga om de ställer upp på att svara på frågor/vittna, om det blir aktuellt. Det låter som om de inte var allför förtjusta i honom.
    Se till att sätta dit honom ordentligt. Jag hatar sådana som förstör ryktet om oss andra hantverkare.

6. R
    Medlem · Västernorrland · 1 805 inlägg

Räknenisse

Medlem
    Du bör kunna använd både de andra hantverkarna som sett hur han utfört sitt jobb och den som tog över efter till att vittna om hur uruselt han arbetat. Det i sin tur styrker att det övriga i din berättelse har trovärdighet i kombination med att företagaren är den som har bevisbördan för en obetald skuld.

7. L
    Medlem · 1 706 inlägg

lbgu

Medlem
    Det är ju du som borde stämma honom. De övriga hantverkarna kan säkert vittna om hans inkompetens.

8. RoTe
    Medlem · Uppsala · 1 269 inlägg

RoTe

Medlem
    Ännu en som lärt sig att man aldrig någonsin kan anlita någon annan människa i det här landet. :)

9. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 037 inlägg

HEM2121

Medlem
    Skriv en faktura till honom på alla extra utgifter, förstörda produkter, städning osv. Begär även återbetalning av arbetet då det inte är fackmannamässigt utfört och att du begär betalning för återställning av hans bristfälliga arbete. Betalar han inte så skriver du att du stämmer honom. Be de andra hantverkarna om skriftliga utlåtande. Ring Hallo konsument och/eller Villaagarna.se för att få råd med juridiken. Muntliga avtal gäller men är mer svårbevisade. Ring honom honom före du skickar faktura och hänvisa till ert muntliga avtal, spela in samtalet.
    Du får spela in telefonsamtal utan att informera den du pratar med att samtalet spelas in så längde du själv deltar i samtalet.

Redigerat 30 okt 13:28
  10. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 876 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Ja, jag håller med ovanstående här.

Ni har ett avtal på att han ska genomföra arbetet för 60' och att det ska vara utfört under 1 månad i samverkan med andra hantverkare. Det är utmärkt att du har en stor grupp vittnen och förhoppningsvis en hel del SMS-dokumentation.

Därutöver ska du summera kostnaderna som tillkommit på grund av att han inte följt avtalet.
    Dvs, den kostnaden som du nu har varit tvungen att ta för att slutföra arbetet med en ny part.
    De tillkommande kostnaderna för övriga hantverkare på grund av hans bristande utförande/tid.
    Kostnaden för att åtgärda de skador han har orsakat.
    Och den kostnad du har fått pga dubbelt boende.

Summera kostnaderna, dra av de 60' som han skulle ha fått "oavsett" och kvar har du kravet som du ska ställa mot honom.
    Det kommer med stor sannolikhet resultera i en faktura han inte betalar självmant, utan något du kommer att vara tvungen att driva vidare till kronofogden och sedan tingsrätten om han inte går i konkurs innan dess.
    Men bli inte nedstämd. Bli förbannad och aktiv i ditt handlande.
    (Men bara för att man är förbannad ska man inte handla i affekt, det leder sällan till något positivt.)

• Laddar…
  11. E
    Medlem · 167 inlägg

EB2

Medlem
    Bestrid allt. Finns inte en chans att han vinner i tingsrätten. Antagligen kommer det inte ens dit, han försöker som sagt skrämma dig för enkla pengar. Några pengar kommer du tyvärr inte att få tillbaka från honom heller. Det kräver att du stämmer honom i tingsrätten och vinner, och förutsätter att han har pengar att återbetala dig med. Det är inte värt risken och mödan.

12. D
    Medlem · stockholm · 365 inlägg

Danne213

Medlem
    Har "snickaren" enskild firma eller aktiebolag?

13. H
    Medlem · Västra Götaland · 3 037 inlägg

HEM2121

Medlem
    Kompletterar ditt inlägg, det kan vara värt att kolla med Skatteverket att han har F-skatt och är momsregistrerad. Även om det finns skatteskulder den uppgiften får man per telefon. Ett samtal till kronofogden om kontrollera om han har några skulder där. Då vet man mer vilka chanser man har att få tillbaka pengar. Är det en enskild firma så står han personligen för sina skulder, dvs det hjälper inte honom att gå i konkurs han ansvarar personligen för sina skulder.

14. S
    Medlem · Dalarna · 4 023 inlägg

SueCia

Medlem
    Så sant… Den enda hantverkargruppen som någonsin anlitas här hemma är kylmontör. Då det inte är möjligt att göra själv.

15. Bananskalare
    Allvetare · 2 625 inlägg
    Det jag reagerade på förutom brist på kompetens. På vilket sätt skulle ett tak som är 15cm lägre sänka värdet? Senast jag sålde var set kvadrat

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.