Byggahus.se

Fusk vid dränering

1. nilsstockholm
    Medlem Nivå 1
    Hej

Har låtit dränera huset och funnit att dom har återfyllt direkt mot tillägsisolerinen av putsad glasfiberull. Hur bör man åtgärda det här på bästa sätt. Intresserad av tekniska lösningar. Se bild hur det ser ut.

2. L
    Medlem Nivå 6
    Du får nog förklara lite mera

3. nilsstockholm
    Medlem Nivå 1
    Det vita som syns på bilden är plastlisten som sitter uppe på porodränplattan. Den sitter ca 15 cm under marknivå. Väggen är putsad och tilläggsisolerad så väggen är alltså tjockare ovan mark än under. Det bir en bit av väggen som är oisolerad under markplan. Dom hade bara fyllt med jord väggen suger in fukt. Borde man gjuta upp? sätta någon skiva? fylla med något material?

4. L
    Medlem Nivå 6
    Dom har gjort helt rätt , googla monteringsanvisningarna

5. P
    Medlem · Nivå 7
    Du har alltså en yttervägg (ovan mark) som längst ut består av putsad glasfiber? Och du är orolig över att fukt tränger upp i din glasfiber?
    Det hade jag också varit, men det är ju inte dräneringens fel. Dräneringen är korrekt utförd.
    Hur såg det ut innan dräneringen? När sattes glasfibern upp?

6. W
    Medlem · Nivå 9
    Det blir en köldbrygga du måste isolera. Skulle du kunna fylla utrymmet med lecakulor?

7. useless
    Lök. · Nivå 25
    Går den isolerade ytterväggen ner under marken?

8. nilsstockholm
    Medlem Nivå 1
    ja, men bara några centimeter

9. JanneJanne123
    Medlem · Nivå 10
    Hur såg övergången ut före dräneringen?

10. nilsstockholm
    Medlem Nivå 1
    Antagligen på samma sätt som nu. Jag är intresserad utav förslag på hur man åtgärder väggbiten mellan tillägsisolerinen och isodränen. Det jag som inte inte är ok av entreprenören var att dom bara skottade igen utan att säga något

11. P
    Medlem · Nivå 7
    Du tycker alltså det är fusk av grävfirman att de inte åtgärdar din fasad när de dränerar din grund?
    Jag tycker spontant det känns som en konstig tilläggsisolering överhuvudtaget, men det är garanterat inte grävfirmans fel. Du kanske borde fråga de som gjorde isoleringen?

12. nilsstockholm
    Medlem Nivå 1
    Det finns annat dom inte har gjort som jag inte har tagit upp här, men vad gör man med väggen. Det var förra ägaren som isolerade

13. L
    Medlem Nivå 6
    Vad mera har dom inte gjort som du anser skulle göras

14. useless
    Lök. · Nivå 25
    Väggen behöver lagas så att isoleringen är skyddad och torr.
    Jag antar att putsen har gått hela vägen ner över nätet och det har varit öppet nedåt?
    Du får fylla i putsen och fylla upp med grus eller annat kapillärbrytande så att det inte sugs in vatten i isoleringen.

15. nilsstockholm
    Medlem Nivå 1
    Bla hur man har lagt dräneringsröret längst ner men det är inte det jag undrar om, eller hur man driver det mot entreprenören. Jag vill ha kloka förslag vad man borde göra med väggen mellan tillägsisolerinen och dräneringskivorna