Fusk när man lagt plåttaket

2k läst  4 svar

1. O
    Medlem Nivå 1
    Kan någon hjälpa mig med följande:
    Jag har köpt ett hus som är drygt 4 år.
    Såg i helgen att det rinner vatten på pappen under plåttaket på ett ställe.
    Gick upp på taket och såg att där genomföringen av ventilation/köksfäkt kommer upp är det inte tätt.
    Man har sågat för stort hål i plåttaket vid genomföringen och för att istället rätta till detta professionellt har man satt över silvertape!!!
    För att det inte ska synas har man lagt på lite svart silicon...
    Nu har dock denna tape släppt och det rinner in vatten.
    Hur går man tillväga och hur agerar man? Detta måste väl vara byggfusk om något? Vilka regler gäller trots att det gått så lång tid?
    Tacksam för all hjälp jag kan få.

2. S
    Medlem Nivå 5

Re: Fusk när man lagt plåttaket

bör ju vara 10 års garanti på sådana saker

3. S
    Medlem Nivå 3

Du måste först kontakta säljaren inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet. Vänta inte för länge...

Om husbyggaren varit en firma som fortfarande finns på marknaden (konkurser är inte ovanliga) så borde det som Sville påpekar finnas en 10årig garanti på arbetet. Men om det är 'polacker' eller andra lösa entreprenörer som gjort jobbet så lär du få pressa säljaren på reparationerna.

Lycka till!

4. O
    Medlem Nivå 1

Tack för svaren!
    Har pratat med säljaren.
    Takarbetet är utfört av en "seriös" (nåja!!!) plåtfirma som fortfarande finns kvar,
    så det borde rimligen gå att lösa.
    Var dock osäker på vad som gäller och hur man ska gå vidare om de
    "blånekar" till att rätta till felet.
    Har en känsla av att de säkert kommer att skylla på någon annan,
    typ han jag köpte huset av.
    Vilken roll har konsulten som anlitades som kvalitetsansvarig o.s.v.?

5. S
    Medlem Nivå 5

Det hela borde klassas som ett dolt fel så säljaren borde få ta skiten och sen i sin tur gå vidare till entreprenören.
    Din besiktiningsman borde oxå ha en del i det hela, men efter vad jag har hört är det inte så lätt att få dem att ta sitt ansvar.
    Men lätt att jag hade provat att gå på båda.

GL!

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: