Byggahus.se
Ditt svar är helt klart relevant tycker jag! Vi har fört exakt samma diskussioner, och man kan säga att för vår del har golvvärmen främst en stor fördel: Den syns inte därmed förstörs inte rummen av fula radiatorer. Samtidigt får det inte innebära att man gör avkall på själva värmen, och det är där det stora problemet börjar: Kan vi verkligen ha bekvämt varmt med golvvärme i kombination med massiva golv, eller ens med nån form av lamell/parkett? Tveksamt...därför kommer vi i vilket fall som helst att förbereda för vanliga radiatorer för att vara på den säkra sidan. Men jag blir lite nyfiken när du nämner vattenburna konvektorelement nedfällda i golvet; hur funkar det? Hur mycket syns dom? Vilken tillverkare?

Har läst och begrundat. Branschen verka vilja påstå att trägolv och golvvärme går bra ihop. Det tror jag stämmer om man har någorlunda tunna golv, t.ex. 14 mm parkett. Om man vill ha massiva golv rekommenderar de att man skruvar i plywood. 12 mm plywood+22 mm massivt golv blir 34 mm. Golvet funkar nog, men frågan är hur bra värmesystemet funkar. Blir det inte väldigt trögt med så mycket isolerande material ovanför värmeslingorna? Dessutom blir framledningstemperaturerna ordentligt höga. Är det någon som gjort på detta sätt och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Hemmakatten
cy_berg skrev:
Ditt svar är helt klart relevant tycker jag! Vi har fört exakt samma diskussioner, och man kan säga att för vår del har golvvärmen främst en stor fördel: Den syns inte därmed förstörs inte rummen av fula radiatorer. Samtidigt får det inte innebära att man gör avkall på själva värmen, och det är där det stora problemet börjar: Kan vi verkligen ha bekvämt varmt med golvvärme i kombination med massiva golv, eller ens med nån form av lamell/parkett? Tveksamt...därför kommer vi i vilket fall som helst att förbereda för vanliga radiatorer för att vara på den säkra sidan. Men jag blir lite nyfiken när du nämner vattenburna konvektorelement nedfällda i golvet; hur funkar det? Hur mycket syns dom? Vilken tillverkare?
Nu bor du ju i Skåne cy_berg och vi i Sthlm, men jag tvivlar ju också hur varmt det blir på vintern med golvvärme.
Att installera BÅDE golvvärme OCH vanliga radiatorer verkar helt vansinnigt (inte minst med tanke på kostnaderna).
Våra nedfällda element innebär just det - nedfällda element!! Framför fönsterraden blir det en "ränna" i golvet. I den läggs avlånga element kanske 10-15 cm höga. Dessa ligger helt nedfällda i golvet. Ovanpå läggs ett raster antingen i metall eller i trä (samma material som i golvet) Dvs. rastret ligger i nivå med golvet. Elementen syns inte alls. du kan gå på eller ställa möbler på rastret.
Fördelen med dessa är att de inte syns och att de sitter i golvet nedanför fönstren och förhindrar kallras.

Hemmakatten
Åh, det var inte alls meningen att verka hemlig. :)

Det är bara det att vi inte ännu bestämt fabrikat. Utseendet har ju ingen betydelse alls eftersom radiatiorerna inte syns. Vi har en VVS-konsult som hjälper oss med projektering och dimensionering av VVS'en. När han har räknat färdigt på hur långa/många radiatorer vi behöver samt hur bred och lång "rännan" i golvet måste vara, då först är det dags att gå ut och begära in offerter. För en gångs skull kan man konstatera att vi i detta fallet endast går på funktion och inte utseende. ;) Det enda estetiska "problemet" blir att bestämma vilka raster vi skall ha, infällda metallraster eller träraster i samma träslag som resten av golvet.

Har dock sett en internetsida med mycket snygga radiatorer. Har letat efter den men hittar den inte. Det var en dansk sida, de hade alla möjliga slags radiatorer från vanliga konventionella till färgade i glas. Hittade sidan efter tips av någon här på forumet för lände sedan. Men nu är den borta. Någon som vet vilken jag menar? Har fått för mig att namnet börjar på "Hudik....." eller nåt liknande.

Hemmakatten
Tack, det var hudevad.dk jag for efter. :) Denna sida är inspiration om man vill ha andra utseenden på sina element än de traditionella. Såg sidan för länge sedan, kom ihåg att jag gillade elementen. Om man inte har golvkonvektorer skulle jag kunna tänka mig att ha något av de låga (10-20 cm höga) och långsmala framför ett lågt sittande fönster.

Men nu v ar det ju andra som gäller för oss. I länken nedan finns lite bilder på hur dessa golvkonvektorer ser ut, för de som inte förstod min virriga beskrivning tidigare.

http://www.radiatordesign.dk/produkt-kanal.htm

Ett något tjockare trägolv isolerar marginellt, dvs den person finns inte som kan känna skillnad mellan tex 22mm och 28 mm. Trögt i betydelsen utjämnande är inte ett trägolv relativt sett. Vi har haft golvvärme installerat 1989, stort kök med matrum, 28mm lackat furugolv. Huset är från 1850 men golvet togs naturligtvis upp och isolerades väl. Det är viktigt att torka plankorna, helst genom att sätta på värmen och låta dom ligga löst en tid. Gör man det har man ett härligt varmt och mjukt golv.

• Gilla
DaLundh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.