Byggahus.se

Furugolv sista brädan smarta tricks

1. R
    Medlem · Stockholm · 60 inlägg

Robert N

Medlem
    Hej

Ligger i startgroparna för att lägga in ett nytt furugolv (136 * 20) ovanpå ett existerande golv. Tänker mig att lägga utan fris runt om. Dock när jag mäter så blir ofta sista brädan ofta smal vilken inte kommer se så snyggt ut. Kan ju dela upp det som fattas på båda sidor rummet men det känns också konstigt. Skulle vilja börja och sluta med hel bräda. Finns det några smarta knep för att upp å detta?

Tackar!

2. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 878 inlägg

useless

Lök.
    Klyv sista brädan. Det är så man brukar göra och inget man kommer att störa sig på.

• Laddar…
  3. A
    Husägare · Kalmar Län · 13 330 inlägg

AndersS

Husägare
    Omöjligt att kunna börja och avsluta med hel bräda om inte rumsbredd och golvbrädornas bredd är matchande. Om avslutande bräda blir för smal får man börja med att även såga den första.

4. R

Robert N

Medlem
    Jag funderade på om man skulle nalla på några av de i mitten men då blir den en hel del jobba att fräsa ut ny not etc. Tack för tipsen

5. useless
    Lök. · Gävleborg · 21 878 inlägg

useless

Lök.
    Det låter som extremt mycket jobb för att lösa ett problem som inte finns.
    Man lägger brädorna och slår ihop sponten. Sen blir det som det blir på slutet.

6. Valkyr
    Verktygstokig · Stenungsund · 216 inlägg

Valkyr

Verktygstokig
    Om man lägger golvet själv, och inte är nöjd med resultatet man får genom att klyva sista brädan. Utan man vill ha ett jämnt och estetiskt tilltalande golv utan kompromisser, så är det ju faktiskt ett reellt problem.

7. R

Robert N

Medlem
    Det är mitt spår också. Se framför mig att jag kommer störa mig på detta.

8. K
    Medlem · 86 inlägg
    Med golvlist kommer du stjäla bredd från första och sista hur du än gör

9. Nyfniken
    Medlem · Stockholms län · 11 480 inlägg

Nyfniken

Medlem
    Klyv första brädan också.

Den enda andra lösningen jag kan se är att lägga golvet först och regla ut väggen sen så att den blir tjockare och tar motsvarande utrymme.

• Laddar…
  10. Mazen
    Inredare · Svärdsjö · 2 321 inlägg

Mazen

Inredare
    Som Nyfiken skriver, fördela den bredd du måste kapa bort mellan bräda no1 och den sista så får du alla "skarvar" jämt fördelade på hela ytan. Har själv gjort så och det blev hur bra som helst.

/Mazen

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Blekinge · 7 627 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Beroende på hur många mm det är för mycket eller för lite kan du ju räkna på om det är möjligy att hyvla av några tiondelar på notsidan på varje bräda.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.