Byggahus.se

Furugolv - mörka och ljusa

1. P
    Medlem · 4 inlägg

pmazolo

Medlem
    Hej, vi har precis köpt en lägenhet i Sthlm som har lackade furugolv (eller är det gran!??) överallt utom i badrummet. Nu är jag inte så förtjust i just ljusgula kvistiga furugolv, så jag tänkte antingen göra dem vita eller mörka. Vilka optioner finns det egentligen? Vore bra med en kortfattad sammanfattning av möjligheterna samt evt. för och nackdelar... så jag börjar här utan att veta vad jag talar om:

Vita golv:

Måla vitt med (blank?) lackfärg? Slittålighet? Blank/matt? Kanske i köket?

Vitsåpa. Ej så vitt. Måste "ombehandlas" ofta, eller räcker vanlig skurning?

Luta + vitsåpa. Måste ombehandlas ofta?

Vitolja.

Luta + vitolja.

Luta + vitolja + vitsåpa.

Vaxa?

Mörka golv:

Lasera + lacka.

Pigmenterad olja.

Betsa + olja?

Vi har mycket lite tid på oss när vi väl får tillträde till lägenheten, så även tidsaspekten för hela processen är av stort intresse...

Hur lång tid tar det från att golvet är slipat till det att man kan ställa in möblerna (om man "jobbar på" det som krävs hela dagarna)? Olika tid för olika behandlingar? Kan det hela göras på 2 dagar?

Och, hur lång tid tar slipningen av en 2:a på 55kvm (2 rum, hall, kök ska slipas) inklusive att ta bort listerna etc före slipning? Kan det hela göras på två dagar? Tror ni vi spar tid om vi lejer ut jobbet att ta ned lister o slipa, men ytbehandlar själva? Vad kan det tänkas kosta?

Vågar man leja ut ytbehandlingen också? Vad kan det tänkas kosta?

Och vad kan kostnaden tänkas att bli om man gör allt själv, men hyr maskiner som körs hem osv?

Måste man verkligen ta ned listerna, och måste man måla om hela väggarna efter att de flyttats ned efter slipningen? (Vi ska bara slipa bort lacket från golven) Hur gör man vid köksskåp och fasta garderober etc?

Många frågor... men vi måste planera stenhårt för att det ska funka tidsmässigt med inflytten, och vi har ingen aning om vart vi ska börja....

MVH
    Petter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.