Byggahus.se

Furugolv i köket ??

1. M
    Medlem · 29 inlägg

mol9an

Medlem
    Vi funderar på att lägga in färdigbehandlat furugolv. lutat, oljat och borstat. Från dala floda.

Hoppas nån har erfarenhet att dela med sig eller bara några kloka råd.
    Köket är på 20 kv/m. och det blir väl hund och knottar senare antar jag som springer runt. Vad har ni själva för golv i köket.

tala nu!! =) För snart beställs golvet
    :p

2. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 225 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Re: Furugolv i köket ??

MaxFura från Dala-Floda har den mjuka/ljusa delen av ytan bortborstad. Det gör att den mörka/hårda delen ligger som ett slitskikt. Mycket praktiskt i offentliga lokaler som muséer och företag. Det syns knappt att golvet har använts ens efter flera år.
    Tyvärr är det ganska porigt och därför olämpligt i ett kök. Det fastnar smuts och annat otrevligt. Det är inte heller särskilt behagligt att gå på golvet med strumpor. Det är avsett för skor.

3. Fasting65
    Medlem · Stockholm, Hägersten · 3 224 inlägg

Fasting65

Medlem

vi har haft lutat, oljat Siljansgolv i 1,5-2 år-

- Skiten syns. gör den inte det är du blind.
    - Stötmärken blir det. Golvet är ju mjukt (som om det vore en överraskning...)
    - Golvet blir lite grådassigt av all skit, fast det kan bero på att vi endast torkat golvet EN gång sen det lades.

En sak till som jag upprepat ett gäng gånger; Överväg grangolv istället för furugolv. Kvisten i ett furugolv är större, svartare och ovalare. Ett grangolv har mindre (obs, ej nödvändigtvis färre), mer cirkulära kvistar.

Vi lade ett slätspontat grangolv i ett annat rum. det är hyfsad stor skillnad på stilen.

4. M
    Medlem · 29 inlägg

mol9an

Medlem

Fasen va svårt det ska vara att välja golv då ???
    Hur funkar det om man vill nån gång vill slipa om golvet när det är borstat ??
    Då lär ju det försvinna ?? och bli slätt ?
    Eller kan man borsta bort den mjuka delen själv ? Nu blir ju ju lite fundersam om det kanske är bättre att välja ett annat golv...
    Samtidigt som man måste titta på huskänslan och stilen på huset. plast och dyl är borträknat . . .

5. M
    Medlem · Västerbotten · 646 inlägg

Mr_Smurf

Medlem

Grangolvet är mjukare och mer lätt att skada än ett furugolv, så jag skulle nog inte lägga grangolv i köket...

Själv har jag lagt ett obehandlat furugolv från byggmax i köket, det ska bara oljas in..

Med tiden kommer det att bli rätt så mörkt eftersom träet mörknar med tiden och då kommer in skiten att synas längre :)

Jag la in trägolv vid matdelen och klinker i själva köksdelen

6. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem

H.äg Smurf: Lägg gärna upp bilder när du oljat, är lite nyfiken på resultatet med den oljan.

Tack!
    /T

7. M

Mr_Smurf

Medlem

Troligast kommer det att se precis likadant ut eftersom det är en ofärgad hårdvaxolja jag använder. Men blir det någon skilnad så kan jag posta nya bilder

8. M
    Medlem · 29 inlägg

mol9an

Medlem

Spelar det någon roll vilken årstid man lägger in ett furugolv.

På sommarn när det är fuktig luft eller på vintern när det är torr luft ?? Har det någon betydelse ?
    En liten fundering bara ???

9. M

Mr_Smurf

Medlem

Det går bra att lägga på sommaren, det viktiga då är bara att se till så att brädorna är ordentligt ihopslagna.. för har man springor på sommaren så får man ordentliga springor på vintern.

Se bara till att förpackningarna med golvbrädorna får ligga minst en vecka i det rum där det ska läggas så det får anpassa sig till rummets luftfuktighet

10. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Jag skulle välja gran framför furu. I dom rum jag tidigare hade dessa olika så vann grangolvet.Detvar som nytt fortfarande när vi bytte ut det i köket.Medan furugolvet var lika fult som furu alltid blir. Märken syntes mer på furugolvet än på vårt grangolv vi hade i köket. När ungarna var små så hade dom gran på sina rum o det var också bättre än furut.
    Så jag röstar på gran ;)

11. Fasting65

Fasting65

Medlem

Gran har 1,3 på brinellskalan.
    Furu har 1,6.
    Det är ingen våldsam skillnad....Som jämförelse har Björk 2,6 och Ek 3,7

Såhär såg vårt furugolv ut när det var nylagt.

Notera mängden kvist....Visst, det skiljer sej från parti till parti.

12. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Ursnyggt, precis som allt annat ni gjort i det där huset :)
    Ang. kvistarna så är det ju de som är en del av tjusningen med det massiva, lutade furugolvet :-*, jämför med bok, björk och lönn som blir tämligen 'döda' i jämförelse, har ju iof. sina fördelar det med, men just när det gäller skurgolven så bara måste det ju få finnas kvist, eller........ ;)

MVH//Christina.

13. Fasting65

Fasting65

Medlem

Men nu är det ju inte bara kvisten som ger furan och granen liv. Du har även ådringen och färgvariationerna i kärn, respektive ytved.

bok, björk och lönn har alla nästan obefintlig ådring.

Missförstå mej rätt... jag gillar en viss mängd kvist, men hade gärna sett en rejäl minskning i kvantitet på vårt köksgolv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.