Hej!

Jag har använt hårdvaxolja vit på furugolv och resultatet blev bitvis fläckigt och för vitt, ungefär som att färgen lagt sig på träet.

Frågan jag har är om det är möjligt att polera/finslipa för att få bort detta? Tacksam för alla svar.

Mvh Molkis

Hårdvaxoljat furugolv med fläckig, vit finish nära en tröskel där det obehandlade träet syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fläckigt och ojämnt vitmålat furugolv som visar tecken på för mycket färg i vissa sektioner.
Skapa konto
Furugolv med ojämn vit hårdvaxoljefinish som visar fläckar och ojämna nyanser.
Skapa konto

M Molkis skrev:
Hej!

Jag har använt hårdvaxolja vit på furugolv och resultatet blev bitvis fläckigt och för vitt, ungefär som att färgen lagt sig på träet.

Frågan jag har är om det är möjligt att polera/finslipa för att få bort detta? Tacksam för alla svar.

Mvh Molkis

[bild] [bild] [bild]
Jag har sett tips om kallt vatten och såpa. Frågan är om man kan använda lösningsmedel av något slag?

• Gilla
Gsv38
  • Laddar…
Orsaken till att det blivit flammigt kan bero på att golvet inte blev ordentligt slipat dvs det finns lackrester kvar som gör att de vita pigmenten inte kan tränga ner i trät.

Den enklaste lösningen är att slipa med ett fint papper 18-240 korn och ha lite känsla när det blir jämt och fint.

• Gilla
Molkis
  • Laddar…
Tack Torkad gubbe!

Det ska jag göra, börjar där så hoppas jag på det bästa.

• Gilla
relaterbart
  • Laddar…
såg nu att nollan försvunnit 180-240 korn ska det vara 18 är för grovt

• Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
Tänkte köra K220 på bandslipen.

Väldigt tacksam för hjälpen.

kör försiktigt jag har bara kört för hand eller med rotex för att fixa till småfel.

• Gilla
Molkis
  • Laddar…
Ok! (y)

Jag har nu bestämt mig för att ta bort färgen helt från furugolvet och göra om målningen. I och med att jag redan har slipat golvet så vill jag att så lite som möjligt av golvet påverkas när jag tar bort färgen. Vilken slags maskin ska jag använda?

M Molkis skrev:
Jag har nu bestämt mig för att ta bort färgen helt från furugolvet och göra om målningen. I och med att jag redan har slipat golvet så vill jag att så lite som möjligt av golvet påverkas när jag tar bort färgen. Vilken slags maskin ska jag använda?
Det beror på din vana att slip golv men kan väl rangordna från lätt till svårt vilken typ av maskin
Edge golvslip
Skurmaskin med slipnät
HTC eller dylika planeteriska med smådiskar
Bandslip typ örebroare
Hårdvaxoljan sitter ytligt däremot kommer pappret kladda igen om du tar för fint papper byta hellre en gång för mycket än att få sliprosor pga snålhet

T Torkad gubbe skrev:
Det beror på din vana att slip golv men kan väl rangordna från lätt till svårt vilken typ av maskin
Edge golvslip
Skurmaskin med slipnät
HTC eller dylika planeteriska med smådiskar
Bandslip typ örebroare
Hårdvaxoljan sitter ytligt däremot kommer pappret kladda igen om du tar för fint papper byta hellre en gång för mycket än att få sliprosor pga snålhet
Tack Torkad gubbe!
Jag tänker om igen och tänker ta hjälp med golvslipningen. Tar tacksamt emot tips om golvslipare i Stockholm.
:cool:(y)

Har ett par frågor till,

Jag undrar om Herdins hårdvaxolja vit är lösningsbar med lacknafta eller timberex oil and wax remover?

Har letat info utan framgång.

Mvh Molkis

M Molkis skrev:
Har ett par frågor till,

Jag undrar om Herdins hårdvaxolja vit är lösningsbar med lacknafta eller timberex oil and wax remover?

Mvh Molkis
Absolut löser Lacknafta lätt!!! frågan jag har är om det sedan går att måla ytan ?????

M Molkis skrev:
Har ett par frågor till,

Mvh Molkis
M Molkis skrev:
Har ett par frågor till,

Mvh Molkis
Hej!

Fick ni någonsin svar på detta? Befinner mig i samma sits som er med ett golv som blivit flammigt av vitpigmenterad dekorvax.

Axel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.