Byggahus.se

Furugolv / golvvärme / parkettgolv

1. T A
    Medlem · 55 inlägg

T A

Medlem
    Vi håller på att renovera och kommer lägga in golvvärme/spånskivor och planerar att lägga in ett furugolv 25 mm tjockt.

Om vi i framtiden skulle vilja lägga en parkett ovanpå furugolvet - kommer golvvärmen fortfarande vara lika effektiv eller ”tappat man effekt” så att säga??

2. O
    Medlem · 137 inlägg
    Furugolvet kommer att isolera men också lagra värmen.

3. O
    Medlem · 137 inlägg
    Möjligen behöver du ha lite högre temperatur på slingan för att uppnå samma temperatur i rummet då lite mer värme går ner i grunden (beroende på våningsplan).
    Jag gissar högst hanterbart.

• Laddar…
  4. T A
    Medlem · 55 inlägg

T A

Medlem
    Detta gäller ovanvåning och med isolerat mellanbjälklag (Isover) under spånskivorna.

Men det låter ju bra!

Tack

5. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 885 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Det är tyvärr förbjudet att lägga ett sådant golv på ett fint massivt golv så det behöver ni aldrig tänka på !

6. T A
    Medlem · 55 inlägg

T A

Medlem
    ok varför är det förbjudet? Lite undrande??

7. Kretikos
    Källarprojekt · stockholm · 934 inlägg

KretikosPremiumikon: Släp

Källarprojekt
    :rofl:

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 885 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Både av Stilpolisen och Skönhetsrådet, kan tänka mig att Hantverkarförbundet har lite att säga till om också.

9. T A
    Medlem · 55 inlägg

T A

Medlem
    ja av stilpolisen och skönhetsrådet kan jag både tänka mig och delvis förstå men tänkte rent tekniskt om där skulle finns några hinder, förlorad effekt av värme eller någon annan risk man bör tänkta på??

10. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 32 936 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Tekniskt är det inget problem. Det blir ett trögare system, dvs. det reagerar inte lika fort när rumstemperaturen ändrar sig t.ex. pga. att solen lyser in.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.