Jag har en strömbrytare på väggen, vilken reglerar takbelysningen. Det går bara en kabel till strömbrytaren. Se bild.
Skulle man kunna byta ut strömbrytaren mot en med två knappar och låta en ny kabel gå ut från brytaren, vilken knapp nummer två kommer styra?
Hade det gått en kabel in och en ut hade det känts lättare, men hur är funktionen när det bara är en kabel? Går det dubbla ledningar i den då?
Skulle det vara okej att koppla en lös kabel med en stickkontakt i. Alltså inte en som skruvas i väggen utan en liknande andra bilden, och får jag i så fall göra den installationen själv? Jag vet att jag inte får dra kabel till en stickkontakt på vägg själv, men om det är en typ som en förlängningssladd fast som sitter monterad i strömbrytaren. Är det då okej?
Att svara på den andra frågan är svårt utan att veta mer om förutsättningarna. Är detta t.ex. en trappbrytare?
Mitt förslag är att du läser på om elen i hemmet som finns här på BH skrivet av Bo Siltberg samt läser på Kjell & co i deras Hur funkar det om starkström. Återkom därefter.
Det var det jag trodde. Tack för svar.
Ingen trappbrytare, eller det finns i alla fall ingen mer knapp som styr samma lampa.
tommib skrev:
Nej, det är inte ok. Av flera skäl.
Att svara på den andra frågan är svårt utan att veta mer om förutsättningarna. Är detta t.ex. en trappbrytare?
Mitt förslag är att du läser på om elen i hemmet som finns här på BH skrivet av Bo Siltberg samt läser på Kjell & co i deras Hur funkar det om starkström. Återkom därefter.