Byggahus.se

Funkar köksplanering likadant som för 15 år sedan?

1. StockholmM
    Medlem · Stockholm · 648 inlägg

StockholmM

Medlem
    Idag var jag på köksplanering hos Ikea. Jag blev besviken.

Det är 15 år sedan jag förra gången byggde och planerade kök. Utifrån hur samhället i övrigt har utvecklats hade jag förväntat mig att jag och handläggaren tillsammans skulle registrera och stämma av rumsmåtten och placering av befintligt avlopp etc. Samt att jag skulle tala om grovt vilka funktioner jag vill ha i köket. Sedan tänkte jag mig att jag skulle få en handfull AI-genererade grova förslag på hur planlösningen kan väljas. Därefter välja ett av dem att utgå från, och göra finjusteringar manuellt.

Döm om min förvåning när handläggaren från en tom yta började sätta ut skåp för skåp, precis som för 15 år sedan. På den avsatta tiden 60 minuter hann vi bara göra 1-2 förslag.

Jag fick dessutom ingen hjälp med att "tänka nytt", utan snarare fick jag frågan "hur vill du ha det?". Dvs jag designade mitt eget kök, och fick hjälp med ritandet, snarare än att jag fick hjälp med att tänka utanför ramarna vilket var det jag gärna ville ha.

Finns det jag tänker mig hos någon köksleverantör eller extern tjänst? Nån måste ju ha gjort detta. (Annars funderar jag på att bygga den AI-lösningen själv, och sälja in till köksbolagen.)

2. MrJay
    Medlem · 1 188 inlägg
    Bara att börja koda (y)

3. A
    Byggveteran · Tyringe · 1 612 inlägg

Argastesnickaren

Byggveteran
    Beroende på hur ditt kök ser ut så kanske det inte finns några jätte bra andra lösningar.
    Finns ju vissa gyllene regler som tillsammans blir ett givet kök beroende då på hur stort kök man har och vilka begränsningar som finns i form av mått.

4. D
    Renoverare · Stockholm · 1 606 inlägg

Dublin

Renoverare
    Köksplaneringen hos ikea tycker jag varierar väldigt mycket beroende på vem man får. Men tyvärr känns det som mycket fokus verkar vara på att det ska bli rätt i beställningen, dvs att beställningen innehåller delar som funkar ihop, att man räknat rätt på alla lådfronter, handtag, etc och att man inte glömt något väsentligt. Det känns nuförtiden som det är mer och mer saker som måste beställas separat, allt från gångjärn, upphängningslister, osv (å andra sidan borde de ju ha nåt systemstöd för det också...).

5. B
    Medlem · 148 inlägg
    Bifogad bild fick jag ifrån vår köksleverantör.
    Var ett anpassat program där de har sina leverantörers produkter.
    De ritade upp huset i 3D först så blev väldigt tydligt.
    Gå till en riktig köksleverantör och betala för planering så får du nog idéer :)

6. Davidbagare
    Medlem · 476 inlägg
    Vi fick jättebra hjälp på Ikea med planeringen av köket, och även med kreativa lösningar på placering osv. Som redan sagts så beror det säkert mycket på vilken person man hamnar hos.

kom just på nu att vi först fick nån annan handläggare. Helt oinspirerande. Denna slutade efter nån vecka och vi fick en ny kontakt. Så olika inspirerande personal finns absolut!

7. Niklasloow
    Renoverare · Skåne · 653 inlägg

Niklasloow

Renoverare
    Ikea har ganska nyligen lanserat att dom autogenerera några förslag utifrån avlopp och fönster + dörrar.
    Tror Marbodal har samma på sin hemsida.

8. StockholmM
    Medlem · Stockholm · 648 inlägg

StockholmM

Medlem
    Tack för info! Jag ser det nu. Det är långt infrån perfekt, men 10 minuter med det verktyget gav mig mer inspiration än 1 timme med handläggaren.

9. A
    Medlem · Värmland · 1 689 inlägg

AG A

Medlem
    Enligt min mening är det exakt lika idag, som för 20 år sedan. Byggde nytt kök för lite drygt 20 år sedan, och ny tvättstuga i höstas. Tvättstugan inredd med köksskåp. Planeringen och ritandet var nästan exakt lika. Varken bättre eller sämre.
    Ändå vet jag inte riktigt vad du efterfrågar? Det låter mest som att du sökte en arkitekt eller inredare av något slag? Det är ju ofta svårt för de anställda på IKEA, som inte varit hemma hos dig. De vet inte vad som går att ändra på vad gäller vatten ocv avlopp. Inte heller om dörrar fönster kan flyttas. De är ju på så sätt ganska begränsade, och kan därför mest rita dina förslag ich ide'er.

10. P-plats
    Husägare · Västra Götaland · 2 615 inlägg

P-plats

Husägare
    Vi valde att köpa från Electrolux Home där man fick mycket bra hjälp av en köksplanerare som verkligen kunde och gillade sitt jobb.
    Kostade mer för oss och personen i fråga tjänade nog mer än motsvarande på IKEA.
    Tänker ofta på alla bra detaljer vi fick tips om och valde till...
    Måste bara dela med mig av ett exempel vi pratade om i helgen och det är de avrundade hörnen på bänkskivan för att slippa riskera att slå sig på ett vasst hörn.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20230206_172451.jpg

Man får vad man betalar för och jag väljer engagemang alla gånger och det kostar...

11. 13th Marine
    Renoverare · Trelleborg · 10 879 inlägg
    Jag har ett Elux-kök, kom med huset. Inga rundade hörn på bänskivan där ;)

Skulle komplettera med en köksö, det var inte billigt, det blev ikea för halva priset.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Stockholm · 966 inlägg

Lilllen

Medlem
    Avrundade hörn är förstås bra, men
    just det hörnet på bilden ser jag inte riktigt hur man skulle kunna slå sig på. Kanske i knogarna om man inte håller i handtaget utan direkt i kylskåpsdörren i skivhöjd och snabbt stänger.:thinking: Eller om man är väldigt hungrig och springer i full fart rakt mot kylen, snabbt sträcker fram handen och sliter upp dörren ännu snabbare än man själv färdas. Sedan låter bli att bromsa in och istället tacklar mellanväggen/hörnet av bänken för att inte förlora tid på inbromsningen…

13. D
    Renoverare · Helsingborg · 246 inlägg

Dr Benz

Renoverare
    Var på planeringen hos IKEA igår. Hade iofs redan gjort en grovskiss som vi försökte optimera. Fick väldigt bra tips på vägen. Och förlag utifrån det vi hade ritat. Inte vad vi tyckte eller ville. Så vi kunde bolla idéer fram och tillbaka på ett mycket bra sätt. Vi kikade på visning hur vissa saker fungerade. Hon drog tom över med en dryg halvtimme utan att upplevas stressad. Väldigt trevlig upplevelse och mycket givande. Då dom gör många kök så slinker nog en och annan ointresserad köksplanerare förbi. Vilket kanske inte är så konstigt.

Boka med en ny person så blir det förhoppningsvis bättre.

Och som någon skrev så kan man fylla i sina premisser och få ett eller flera? Förslag på uppbyggnad.

14. P-plats
    Husägare · Västra Götaland · 2 615 inlägg

P-plats

Husägare
    ...eller är det så enkelt att handtaget på kylskåpsdörren är i höjd med bänkskivan.
    Små barnhänder kläms så lätt och vi är i alla fall nöjda.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20230206_192753.jpg

15. B
    Husägare · 6 inlägg

bara på låtsas

Husägare
    Anlita en köksarkitekt. Det kostar ca 10-15.000kr inkl ett hembesök och 4-5 förslag utanför boxen. Så värt! Då hjälper dom dig även med evt annan lösning om du behöver öppna upp en vägg ed. för att det ska bli riktigt bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.