8 205 läst · 7 svar
8k läst
7 svar
Funkar färdiga plintar även till relativt stor byggnad?
Ska bygga carport/traktorgarage 9x6m, snedtak från lada och stolpar på plint. Min fråga är om man kan använda färdiga plintar till detta eller om de är avsedda mer till altan osv. Känns som det blir lika billigt att köpa färdiga och spara massa arbete. Blir det mer stabilt om man gjuter själv.
http://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/plint-och-gjuter/betongplint-p0374
http://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/plint-och-gjuter/betongplint-p0374
Gräv ner ordentligt till frostfritt sen lägger du grus i botten som du packar och väger av sen lägger du ner en betongplatta för att fördela lasten och sen ner med plinten och återfyller.
Eller så köper du plint med fot så du slipper betongplattan.
Eller så köper du plint med fot så du slipper betongplattan.
Ok. Låter bra. Nästa fråga är hur långt kan jag ha mellan plint/ stolpe, vill ju ha så stora öppningar som möjligt? Funkar 4m och virket blir 2" 8" till bärlinorna. En på lagårdsväggen, en på stolpraden i mitten och en på stolparna längst ut.
Även rätt enkel betongkvalla har en tryckhållfasthet på väl minst 20MPa, det är 200kg/cm2.
Så en plint från bygghandlarn med 10x10cm tvärsnitt håller alltså för 20 ton, minst.
Sen är det väl frågan hur bra armerade dom är, för att motstå dragkrafter eller knäckning så behövs det armering om inte plinten ska bli svag för dessa krafter.
Men generellt sett tror jag inte att det är hållfastheten i köpesplintar som är ditt problem, utan mer om grundläggningsdjup (höjd på plinten) och hur du ska få plintarna stadigt grundlagda i bra höjder och sånt.
Så en plint från bygghandlarn med 10x10cm tvärsnitt håller alltså för 20 ton, minst.
Sen är det väl frågan hur bra armerade dom är, för att motstå dragkrafter eller knäckning så behövs det armering om inte plinten ska bli svag för dessa krafter.
Men generellt sett tror jag inte att det är hållfastheten i köpesplintar som är ditt problem, utan mer om grundläggningsdjup (höjd på plinten) och hur du ska få plintarna stadigt grundlagda i bra höjder och sånt.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 526 inlägg
Färdiga plintar är inte armerade.Mikael_L skrev:Även rätt enkel betongkvalla har en tryckhållfasthet på väl minst 20MPa, det är 200kg/cm2.
Klicka här för att svara