Tankar mottages tacksamt.

Beror lite på hur marken ser ut?
Gräv lite djupare och singla av under plinten så borde det inte vara några problem.
Edit: Plinten ser aningen smal ut såg jag nu..

Gräv ner ordentligt till frostfritt sen lägger du grus i botten som du packar och väger av sen lägger du ner en betongplatta för att fördela lasten och sen ner med plinten och återfyller.

Eller så köper du plint med fot så du slipper betongplattan.

Ok. Låter bra. Nästa fråga är hur långt kan jag ha mellan plint/ stolpe, vill ju ha så stora öppningar som möjligt? Funkar 4m och virket blir 2" 8" till bärlinorna. En på lagårdsväggen, en på stolpraden i mitten och en på stolparna längst ut.

Mikael_L
Även rätt enkel betongkvalla har en tryckhållfasthet på väl minst 20MPa, det är 200kg/cm2.

Så en plint från bygghandlarn med 10x10cm tvärsnitt håller alltså för 20 ton, minst.

Sen är det väl frågan hur bra armerade dom är, för att motstå dragkrafter eller knäckning så behövs det armering om inte plinten ska bli svag för dessa krafter.

Men generellt sett tror jag inte att det är hållfastheten i köpesplintar som är ditt problem, utan mer om grundläggningsdjup (höjd på plinten) och hur du ska få plintarna stadigt grundlagda i bra höjder och sånt.

Mikael_L skrev:
Även rätt enkel betongkvalla har en tryckhållfasthet på väl minst 20MPa, det är 200kg/cm2.

Så en plint från bygghandlarn med 10x10cm tvärsnitt håller alltså för 20 ton, minst.

Sen är det väl frågan hur bra armerade dom är, för att motstå dragkrafter eller knäckning så behövs det armering om inte plinten ska bli svag för dessa krafter.

Men generellt sett tror jag inte att det är hållfastheten i köpesplintar som är ditt problem, utan mer om grundläggningsdjup (höjd på plinten) och hur du ska få plintarna stadigt grundlagda i bra höjder och sånt.
Färdiga plintar är inte armerade.

Blir nog färdiga plintar.
vad tror ni om mellanrummet mellan stolparna 4m? För mycket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.