Hej!

Ska inom några veckor ge mig på att byta taket på garaget. Det är ett klassiskt låglutande garagetak med sarg som det idag ligger plåt på. Taket har läckt under flera år och tidigare ägare har inte brytt sig, så det blir byte av råspont också därefter ytpapp (glaciär 3).

Är det någon som vet om det är lämpligt med pappspik även på ytpappen? Jag tänker att det bör fungera bra med sicksack av pappspik. Sargtaket tar ju bort mycket av vind/blåst också.

Storpacken för skruv med bricka är slut i lager och jag har kartonger med olika pappspik hemma.
Någon annan som spikat ytpapp?

T tergo skrev:
Montering Produkten skruvas eller spikas och har självklistrande kanter som gör resultatet extra säkert.

Ytpapp Glaciär 3 Kristallsvart (P-17281) | Byggmax
Tack!
Nu känner jag mig ännu dummare, skulle ha sett detta själv. Tycker att jag har sökt detta men enbart hittat hänvisning till skruv och bricka, men nu ser jag ju tydligt att spik står med.

Tack för ditt svar :)

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Hur är glaciär 3? Har ett relativt platt altantak och tänkte ta denna papp? Lätt att lägga? Tänkte lägga liggandes (läste monteringsanvisning) och den verkar smidig..

Rickard.
R Raggarn84 skrev:
Hur är glaciär 3? Har ett relativt platt altantak och tänkte ta denna papp? Lätt att lägga? Tänkte lägga liggandes (läste monteringsanvisning) och den verkar smidig..
Glaciär 3 och motsvarigheterna från andra tillverkare är det bästa man kan köpa och lägga som amatör. Kolla igenom videomaterialet och montageanvisningarna och följ det så kommer det gå bra, som med mycket så är det svåra främst i att veta hur man ska göra.

• Gilla
Raggarn84
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Glaciär 3 och motsvarigheterna från andra tillverkare är det bästa man kan köpa och lägga som amatör. Kolla igenom videomaterialet och montageanvisningarna och följ det så kommer det gå bra, som med mycket så är det svåra främst i att veta hur man ska göra.
Jag glodde igenom all video. Jag har bara varit med och lagt underlagspapp, strö/bärläkt samt tegelpannor men aldrig ytpapp, men känner min inte direkt orolig för det.
Men då blir det detta på altan taket 👍

R Raggarn84 skrev:
Jag har lagt både glaciär 3 och Mataki självtäck 3. Både produkten och manualen ser identiska ut, så de tillverkas säkert i samma fabrik.
Inga konstigheter att lägga. Bara att följa manualen.

Med fördel läggs dessa på sommaren under riktigt varma dagar.
Om jag minns rätt så säger manualen att det ska vara minst 15 grader varmt.

När jag lade på garaget var det precis på gränsen temperaturmässigt, så jag gick efter och värmde över klisterskarvarna med en värmepistol modell större. Var ordentlig och limmade kappor på kortsidan med uppvik över trekantslist och ut mot vindskivorna. Dessa skärs till och limmas sedan med asfaltsklister. Detta kan jag INTE rekomendera att göra i lite svalare väder eftersom klistret blir segt som knäck och riktigt svårjobbat. Undvik asfaltsklister på burk. Köp klister på tub/patron och välj en riktigt varm dag.

• Gilla
Raggarn84
  • Laddar…
Rickard.
S Stuff skrev:
Både produkten och manualen ser identiska ut, så de tillverkas säkert i samma fabrik.
Stämmer bra det, både Mataki och Trebolit görs i Höganäs 😉

• Gilla
Raggarn84
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.